torsdag, mars 20, 2008

Vem är så korkad att man byter till sommardäck i mars?


Läser på Aftonbladet.se att vintern ska göra säkerligen sitt sista försök till vit vinter. Snö har det varit dåligt med dom senaste åren.

Men lika säkert som amen i kyrkan kommer det alltid ett sista oväder innan vintern ger upp. Denna gång något senare än vanligt då det normalt brukar vara sista veckan i februari.

Aftonbladet talar om att det är 1200:- i böter om man blir påkommen att köra med sommardäck i vinterväglaget. Tolvhundrakronor känns billigt jämnfört med den skada man kan göra om man tappar fästet och kör på någon/något. Lagen säger att man inte får framföra bilen utan vinterdäck fram till 31 mars vid vinterväglag. Det är nu den 20 mars och enbart 11 dagar kvar tills det är lagligt att byta. Varför göra man det redan nu då? Snyggt, mindre ljud från däcken, mindre slitage på vägarna?

Nä, trafiksäkert ska det vara! Dubb- eller dubbfria tills dess att det både är lagligt och förenligt med ett säkert tänkande i trafiken.

Läs mer på: www.aftonbladet.se

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, det finns de som är så korkade att de fick två vänster vinterdäck sönderskurna när bilen stod parkerad på den hyrda parkeringsplatsen för två veckor sen, och då kör man inte runt på de vinterdäcken, och man köper inte nya när säsongen mer eller mindre är slut i Stockholm. Skall tilläggas att jag inte tar bilen dagligen till jobbet. Det finns många skäl och det är skönt att du generaliserar!

Anonym sa...

Hej. Jag bor i kristianstad som ligger i skåne. Vi har haft c:a 1 cm snö sedan februari 2007, så jag la på sommardäcken förra veckan. Jag känner inte att jag är korkad för det, för skulle det komma så mycket snö som var sagt, så hade bilen fått stå stilla.
Mvh/ En som inte är korkad.

Socker Conny sa...

Till "Anonym" i Kristianstad.

Du tog ju med det i beräkning att om det kom snö så skulle du få gå istället.

Det var smart av dig, istället för att chansa. I lindrigaste fall skulle du ju bara bli tagen av polisen.

Menade inte så "hårt" med korkad i överskriften, bara det att jag har sett otäcka olyckor där sommardäck varit inbladade.

Anonym sa...

En polack får däremot köra sin lastbil med 3 mm mönsterdjup i full snöstorm i sverige och en dansk kan komma hit och köra på sina sommardäck.
Fy fan för dessa flata byråkrater hos vägverket bland annat.
Yrkeschaufför

Anonym sa...

Jag var faktiskt tvungen att byta till sommardäck bara av den anledningen att jag skulle till Holland nu i veckan. Där får man inte ha dubbdäck som jag annars behöver ha... Inte tror du väl att jag har plats för 4 sommardäck som jag i så fall ska byta till när jag väl kommit till Helsingborgs hamn?

Det är bara inte så enkelt som det ser ut! Fick alltså åka genom snöovädret i måndags och det kändes rätt otäckt, man vad gör man?

Anonym sa...

Håller fullständigt med. 1200 kr för att reskera att släcka ett antal människoliv är ett hån mot oss medborgare. Höga dagsbäter borde det vara. Har man råd med bil borde man ha råd med vinterdärck. 10.000 kr för en med normalinkomst bore vara skäligt!

Anonym sa...

10.000? det är väl lite väl lindrigt . Straffarbete är väl det minsta man kan tänka sig när man har begått ett sådant fruktansvärt brott som att sätta på sina livsfarliga sommardäck en solig eftermiddag .

Socker Conny sa...

Nu är det väl inte en solig eftermiddag som vi snackar om...

Här har vi 5-7cm snö och 0 gradigt. Får se hur många avåkningar det blir under dagen!