måndag, november 03, 2008

En dag full av spänning och jävelskap

Dagen började riktigt spännande med James Bond på bio. Filmen var medioker om du frågar mig, förmycket slagsmål för slagsmålets skull samt tunn story.

Strax efter filmen åkte hela familjen till släkten i Ljungby, det var dags för att byta till vinterdäck och serva bromsarna inför kommande besiktning.

Vägen till Ljungby var rena ryska roulette spelet (fast med bilar). Det var blixthalka som råde i området. Vissa sträckor som låg i solen var torra och fina medan i dom partier som var dolda i skugga undanhöll sk svart-is. Man såg inte att det var halt förrän det var försent.

Vi körde mycket försiktigt, och kom fram säkert. Lite sena men framme så bjöds det på vildsvinsstek. Svärfar och jag plockade sönder höger broms fram på bilen för att byta bromsskivor och klossar. När vi efter stor möda lyckats få loss allt så visade det sig att jag fått fel prylar av bilfirman. Mycket irriterande...

Det var bara att sätta ihop allt igen.

Bytte till vinterdäck, när jag ändå hade tillgång till alla verktyg. Vilket visade sig vara ett av mina smartast drag på länge.

På vägen hem så fick vi en bil med hästsläp framför oss. Jag sa till min käraste att jag tyckte det var konstigt att dom höll så hög hastighet då det var blixthalka i området. Mycket rikigt...

Ibland är det inte roligt att ha rätt!

Bilen med hästsläp var lite för långt ut i vägrenen, girade till mot mitten och körde i det uppspända vajrarna i mitten på vägen. Bilen nästan vek sig på mitten för att sedan köra ner i diket.

När vi stannat för att se hur det gick med dom inblandade så var det svårt att stå upprätt på vägen av den svåra halkan. Det visade sig vara mor och dotter på väg till Kalmar med hästen. Dom fick låna våra mobiler för att ringa...

Konstigt nog var det ingen som ringde SOS?!

Vid den frågan så svarade dom att dom glömde det, dom hade ringt till vänner och bekanta för att berätta vad dom hade råkat ut för. Jag ringde då själv till SOS för att få dit bärgare och polis för att inga fler olyckor ska hända runt om olycksplatsen.

Allt verkade lösa sig, och vi fortsatte hem.
Vi kom hem lite senare men säkra!

Inga kommentarer: