tisdag, december 15, 2009

Svåra vägval


Man kan helt enkelt inte undkomma dom, hur man än försöker så återkommer dom i ny skepnad. Än mer lockande, och än mer svårare att ge sig hän till. Vägvalen i livet...

För mig är ett sådant beslut ett eventuellt karriärbyte. Har under åren på nuvarande arbetsplats tackat nej till närmare 4 erbjudanden om jobb. Ingen av dom har varit så pass lockande att jag övervägt att prova dom. Inte för att det har varit dåliga jobb utan mestadels för att jag varit feg, och inte vågat riskera familjens ekonomi.

Men det senaste erbjudandet har väckt mitt intresse, jobbet skulle innebära; mån-fred jobb, tjänstebil, lönelyft. Dock skulle det innebära att jag 1-2 dagar i veckan skulle vara på resande fot, men huvudkontoret ligger endast ca 20-30 minuter från hemmet.

Det som även talar för det nya jobbet är att jag för tillfället verkar stå och stampa på samma ställe utan att komma någonstans på nuvarande arbetsplats. Vid närmare eftertanke har jag inte haft något utvecklingssamtal dom närmsta 3 åren?! Detta innebär också att jag inte fått någon löneförhöjning, förutom den löjliga del som Handels ibland lyckas förhandla sig till. Så här i efterhand ångrar jag mig att jag tackade nej till tjänsten som andreman i varuhuset. Den tjänsten gick sedan till en annan som även fick möjligheten till varuhuschefs-utbildning. Nja kanske inte det smartaste drag i livet som jag gjort, men när frågan kom upp så hade vi precis fått vårt andra barn och stod mitt i en renovering.

Att jag enligt ledningsgruppen betecknas som en "mentor" för övriga på arbetsplatsen, verkar inte ha påverkat varuhuschefen. Som förövrigt lovat hålla utvecklingssamtal med personal och ledningsgrupp, men skjutit det framför sig en månad i taget; mars, april, maj, augusti, september, oktober, november... Verkar inte bli av!

På torsdag är det inte utvecklingssamtal, då är det intervju....

2 kommentarer:

Stormstereo sa...

Om du blir erbjuden, go for it! Det är alltid utvecklande att prova nya grejor. Do it, do it, do it!

Socker Conny sa...

Nja, jag ska i varje fall åka och lyssna.