onsdag, maj 20, 2009

Mamma, varför är vår bil trasig?

Vår bil har dom senaste 6 månaderna skapat bekymmer. På vintern är den såpass svår startad att jag har ett extra batteri liggande bak i bilen, och nu när det har blivit varmare ute så startar den lätt men kokar så fort man kör en längre sträcka i 50km/h.

Att hamna mitt i den lilla klockan 16 rusningen i Växjö innebär en vånda och nervösa minuter med risk för kokande kylare.

Dagarna har liksom bara passerat och jag har inte riktigt tagit tag i saken, men härom dagen hände något som ändrade allt.

Barnen på min äldsta sons dagis hade sagt till min son att våran bil var trasig, dom menade nog bara att den var gammal. Men när han kommer fram till sin mamma och frågar varför vi har en trasig bil tyckte jag att det var hög tid att göra något åt saken.

Idag reserverade jag en Renault Laguna 2.0 03:a (bilen på bilden) som gått 8500 mil, fullt utrustad med allt lull lull som man bara kan tänka sig. Underbar att köra...

Det som oroar mig något är just all elektronik, det är något som fransmännen inte är kända för att göra riktigt bra. Men för att säkerställa om det finns en historik av fel på elektroniken så ska jag kolla datorn som sitter i bilen som registrerar allt som hänt sedan den producerades. Visste faktiskt inte förrän idag att det finns en sådan.

Undrar hur mycket den registrerar? Är det likt en "svart låda" som tar upp all information, och om så är fallet är det då möjligt för försäkringsbolagen att kolla hastigheter och omständigheter vid olyckor???

Har reserverat den till tisdag, så just nu har jag som alltid beslutsångest.

Ska vi köpa bilen?

Inga kommentarer: