Näringslivets Etiska Råd mot Könsdiskriminerande Reklam, har fällt en annons från Black & Decker.
Black & Decker fälldes för kampanjen som löd:
”Världsnyhet! Nöjd-fru-garanti! Köp elverktyg för minst 1500 kr så bjuder vi på en skönhetsbehandling värd 350 kr.”
Anledningen – mannen ska förväntas handla verktyg och kvinnan gå på skönhetsbehandling. Annonsen anmäldes till Etiska rådet med motiveringen att den ”konserverade otidsenliga könsroller”.
Med enkla medel kunde Black & Decker räddat kampanjen och framställt nutidens kvinna som självständig, livsbejakande och inte rädd för att ta saken i egna händer...
torsdag, november 13, 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentar:
Jag håller med det etiska rådet men din version sitter som en smäck. :)
Skicka en kommentar