lördag, november 15, 2008

Tankeställare

Idag publicerade Klaus ett inlägg fylld av ångest. Gårdagens fest hemma hos Anna´s Kaos (grattis Anna som fyllde 30) blev lite mycket för honom, han fick helt enkelt lite för mycket i sig av det starka sorten.

I hans inlägg refererar han sedan till andra "dumheter" han har gjort som enbart kan förklaras som fyllegrejer. Hans lista är lång (och i vissa fall ganska komisk om man vet bakgrunderna), men man kan urskilja en röd tråd genom alla infall som han har tagit sig för.

Han hade inte gjord dom om han varit nykter...

Det är nu som jag vill mena att det är en tankeställare, och då menar jag inte för Klaus. När jag räknar efter så har jag varit delaktig i fyra av hans korkade fyllegrejer. Vad säger det om mig då? Glatt uppmuntrande och kanske även delaktig i hetsen av alkoholkonsumtion.

Det finns fler historier om Klaus, och mig under vårt närmare 20:åriga vänskapsband. Flertalet av dom roliga så här i efterhand, men nästan samtliga under berusning. Det finns även tillfällen då alkoholen har försatt oss i riktig fara.

När jag går ut numera så håller jag mig till öl, detta då jag tycker den ger en mer kontrollerad form av berusning. När man känner sig berusad av sprit så är det då oftast försent att sluta dricka, det skulle man ha gjort 3-4 drinkar tidigare.

Men gångerna som jag går ut under ett år går att räkna på ena handens fingrar, och då ska sägas att jag av dom gångerna även går ut nykter. Jag uppskattar dock 2-4 kalla öl i bastun som jag har i källaren, det blir betydligt oftare.

Det enda jag har att säga till Klaus är:
Du är nog något på spåret, stanna upp och ta dig en tankeställare.

2 kommentarer:

Kaos-Anna sa...

Tack för grattiset!

Anonym sa...

Ställer mig här och håller med en klok man i hans råd till en annan man.