torsdag, juli 09, 2009

Regn, kan också vara trevligt


Dom dagarna som det är dåligt väder kan man passa på att hitta på kul aktiviteter inomhus. Idag ska vi till Leo´s lekland här i Växjö.

Härom dagen då det regnade som värst ringde jag till familjen Mumin och frågade om dom var sugna på att åka till leklandet. Men då dom är mitt uppe i sitt husbyggande (framför allt tomten) så hade dom ingen möjlighet.

Men idag ringde familjen Mumin på förmiddags och frågade om vi inte skulle ta en tur dit. Har inte sagt något till barnen ännu, det ska bli en liten överraskning efter maten.

Barnen vaknade redan kl 05.00 idag, och det var genast full fart här hemma. Ibland kan man ligga kvar lite i sängen efter att man gett som välling och satt på tv:n med Dora Utforskaren. Men idag kom Simon strax efter att jag gått tillbaka till sängen och sa till mig:

-"Anton bajsat"

Jodå, det hade han gjort... Ordentligt dessutom! Det hade varit sådant tryck att bajs hade "spritsats" ut vid sidan av blöjan och hamnat på soffan. Det var bara att ställa honom i badkaret och spola.

När detta var klart kom Simon med nästa kommentar som får en luttrad tvåbarnsfar att reagera:

-"Kissat trädgården"

Då alla i familjen befinner sig inomhus (klockan var ju faktiskt då bara runt 06.00), så börjar jag fatta misstanke att något inte riktigt har gått rätt till...

Följdfrågan blir givetvis att jag ber honom visa hur och var. Stolt visar han fönstret som min älskade öppnat för att släppa ut den värsta odören efter soff-incidenten.

Det visade sig att han ställt sig i fönstret på fönsterblecket och kissat i rabatten nedanför. Detta var han mycket stolt över... För den som inte har varit hemma hos mig kan jag säga att det rör sig om en höjd på ca 40-50cm ner till rabatten, värre än så var det inte. Men nu blev det till att torka golv, och duscha även honom.

Runt kl 09.00 slocknade båda barnen i vardagsrummet, en på golvet och en på soffan (som idag saknar en kudde). Nu är det hög tid att väcka dom... det får inte bli en ful ovana att vakna kl 05.00. Normalt vaknar dom inte förrän kl 06, vilket även det är väldigt tidigt.

Snart lunch, sen bär det av till Leo´s...

Inga kommentarer: