fredag, juli 10, 2009

Tjuv och polis

Natten till onsdagen sågs två personer kring midnatt gå omkring på Ringtrastvägen (gräddhyllan här på Högstorp) i Växjö, med sig hade dom en videokamera som dom filmade med in genom fönster.

Detta noterades av en familj som efter en stunds tvekan (?) ringde polisen, och anmälde dom två männen. Polisen som strax efter samtalet var på plats konstaterade att detta iakttagande var mycket intressant då dom misstänker kommande inbrott i området.

Det visade sig att personer som blivit stoppade i tullen någon vecka tidigare haft ingående ritningar på området och dess hus. Dom hade i stort sett väntat på att något skulle hända, så nu var dom på plats med flertalet bilar och hundar.

Tyvärr så väntade familjen med att ringa så pass länge att männen försvann från området och spåren svåra att följa.

Varför väntar man med att anmäla personer som går omkring på natten och filmar in i andras fönster kring midnatt?

Jag har polisen på snabbtangent i min mobil, detta har visat sig vara en framgång då jag har anmält följande den senaste tiden:

- Stulen hyrbil från Huddinge
- Drogpåverkad bilförare
- Rattfylla
- Vilt på motorväg (innanför viltstängsel)

Att ovanstående har varit korrekta anmälningar har jag konstaterat genom att kolla på hemsidan www.polisen.se och sett deras rapporteringar.

Är det inte dags att vi bryr oss om vad som händer med grannen/medmänniskan, och inte bara tittar på när brott händer?

Om någon ser mig springa runt och filma i grannarnas sovrumsfönster kring midnatt, så är det bara för att jag vill se att alla sover som dom ska...

Inga kommentarer: