fredag, februari 20, 2009

Äntligen!


Har länge förundrats över Apotekets monopol på receptfria läkemedel?!

Om det nu är receptfritt, varför kan det då inte säljas i vanliga livsmedelsbutiker...


Är det så att Apoteket tror att butikerna kommer att slåss med dom när det gäller priserna på det receptfria läkemedlen? Är det så att dom är rädda för handelns generösa öppettider?

Hoppas det!

Om det är något monopol som känns meningslöst, så är det just detta med receptfria läkemedel. Om jag vaknar på en söndag med huvudvärk, varför skulle jag då inte kunna köpa huvudvärkstabletter på mitt lokala Hemköp som öppnar redan kl 08.00.

Låt oss leka med tanken att något av mina barn får hög feber på kvällen, och jag har inte varit förutseende att lagra ett eget apotek här hemma. Då skulle jag kunna tycka att det vore skönt att ända fram till kl 22.00 ha möjlighet att köpa detta, eller varför inte på Statoil här i Växjö som har dygnet runt öppet?

Nä, bort med meningslösa monopol!

När man ändå är igång så tycker jag att man ska se över Vin & Sprit, ytterligare ett monopol som jag anser förlegat och ett förnedrande av befolkningen i Sverige.

Ge detaljhandeln möjligheten att sälja receptfria läkemedel, det ansvaret klarar dom!!!

5 kommentarer:

Stormstereo sa...

Nu har jag antagit din utmaning.

Stormstereo sa...

Kolla vad bra jag har det i Malmö: http://tinyurl.com/apoteketgripen

Anonym sa...

Jag tar en huvudvärkstabellet max 1 gång om året...
Men så dricker jag inte heller alkohol.
Prova det.


Politiker som är för detta med slopat monopol för Apoteket brukar gärna prata om Norge,

Den norska apoteksreformen är svår att jämföra med den svenska situationen, eftersom något statligt apoteksmonopol aldrig existerat i Norge.

Socker Conny sa...

Nja, inte behöver jag dricka alkohol för att få ont i huvudet...

Kan mycket väl få ont i huvudet en söndag oavsett! Kul att du bet i det kroken ;)

Vad jag menade var att det finns inget apotek i Växjö som har söndagsöppet.

Socker Conny sa...

Tommy, det är orättvist!

08-22 alla dagar....