onsdag, februari 11, 2009

Ska jag känna mig som en fuskare?


Tro det eller ej...
Bilen gick igenom utan bekymmer!

Men jag tycker nog att det känns lite som att fuska!
Besiktade bilen med närmare 40% etanol (E85) i tanken, och hällde i en flaska K-sprit i en nästan tom tank. Dessa enkla knep gjorde att bilen gick igenom "Utan anmärkning".

Jag sänkte bilens Co värde från 1.7 till 0.3 enbart genom att tanka just E85.


Nu ska jag även säga att jag faktiskt lade närmare 2300:- på andra åtgärder som krävdes, såsom en ny fjäder höger fram samt gummibussningar i framvagnen.

Inom kort planerar vi att byta bil till en nyare och säkrare variant. Bilen vi har idag är en Audi 100 från -91, vi köpte den för drygt tre år sedan och har kört närmare 8000 mil.

Räknade ut att om vi säger att bilens värde idag är 0:-, räknar in köpet och alla pengar vi lagt på service så har bilen kostat ca 2,50/mil.

Skulle jag sälja bilen idag, så tror jag att dom 8000 milen har gjort att vi tappar ca 3000:- kronor vid en försäljning. Så om man räknar in värdet på bilen så är kostnaden inte mer än ca 1.20:-/mil.

Det får man väl lov att säga är rätt billigt...

2 kommentarer:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Att det sen är en livsfarlig dödsfälla du kuskar omkring i är ju en helt annan sak. Eller hur?

/Klaus

Socker Conny sa...

Well, det är faktiskt så att just den bilen vi äger är en av dom säkraste bilarna som producerats.

Den är faktiskt extra dyr att försäkra just pga att den orsakar så mycket skada på motparten vid kollision.

Men vi ska köpa en ny (nyare) inom kort :)