onsdag, april 15, 2009

Stockholm, Stockholm nästa....

Imorgon styr jag mot huvudstaden, ska vara där i två dagar på möte. Först tänkte jag flyga men det hade resulterat i att jag skulle fått vänta i Stockholm i flera timmar innan första mötet, hatar att åka tåg så att det fick bli att ta bilen.

Hyrde en Passat (2.0 TDI, 4-motion, 170hk) på Europcar här i Växjö, måste säga att den var riktigt pigg för sin storlek. Bäst av allt så har den mp3 spelare så att jag kan lyssna på en ljudbok hela vägen.

Brorsan säger att han kör Växjö-Stockholm på 4 timmar, lagligt borde det ta runt 4 1/2 timma. Men då jag tycker om att ha tid på mig tror jag att jag räknar med fem. Kan vara skönt att stanna till och ta en kaffe på vägen.

Ska till ett hotell strax norr om Stockholm så jag hoppas på att "missa" rusningstrafiken.

Varför kallas det rusningstrafik? Kan inte säga att dom gånger som jag fastnat i just denna att jag rusat fram? Kanske ordet syftar till att alla förare sitter i sina bilar och "rusar" motorn, dvs sitter och trycker på gaspedalen utan att för den delen komma någonstans???

Här i Växjö är det rusningstrafik om det är fler än 3 bilar vid ett rödljus, för jag tror inte att det finns någon annan stad i Sverige som har så svårt för rödljus. I dom flesta fallen kommer det MAX ut 2-3 bilar när det slår om. Detta beror på att varje bil väntar på att lägga i växel och köra först när framförvarande bil har börjat rulla. I större städer kör alla SAMTIDIGT när det slår om.

En annan klassiker här i Växjö är den sk "Växjö-svängen". Det innebär att personbilar tar ut vänstersvängar som om dom hade lastbil med släp, gärna ska dom dessutom hålla över i det högra körfältet (om det är två filer) innan dom svänger.

Nästa gång du är i Växjö, kolla in detta fenomen!

"Växjö-Svängen" - Endast i Växjö...

2 kommentarer:

Osötad och naturligt bitter sa...

Välkommen till huvfudstaden :-)

Schysst bild du har där. Tagen uppe på Katarinahissen ser jag, och med rejäl vidvinkel. Har själv stått där uppe några gånger och fotat "by night".

Hoppas du får trevligt här :-)

Boman sa...

Jasså, det är därifrån den j***a vanan att ligga helt fel före sväng kommer.Blinkers verkar vara något man inte heller lär sig använda. Så många olyckstillbud jag sett!