lördag, maj 17, 2008

Gamla vänner från svunnen tid


Har sedan några dagar blivit medlem i Facebook, efter att det har snackats om det på jobbet. Vill ju inte känna mig så gammal som jag är ;)

Föga anade jag hur roligt det var att söka upp gamla vänner på "Ansiktsboken". Har funnit vänner som jag inte sett, träffat på säkert två decennier.En av dom det har passerat mest tid emellan är min gamle vän Björn.

Vi träffades en gång i tiden vid en pulkbacke som var belägen vid en av Hovmantorps dagis, där vi spenderade dagarna med att åka pulka och trickskidor. För en tid var han min absolut bästa vän. Social kille som jag var redan då introducerade jag honom för en annan vän som jag hade (Andreas).

Plötsligt så kändes det som om jag var tredje hjulet i skaran, Björn och Andreas hittade på saker som kanske var lite för vilda och tokiga för mig. Efter en tid tappade jag kontakten med Björn, som sedan har vuxit upp, flyttat till huvudstaden och arbetat på diverse tidningar som skribent. Jodå, jag har kollat tidigare vad han och andra har haft för sig sedan dom var små. Men jag har aldrig tagit upp kontakten.

En annan vän som har dykt upp i facebook är en gammal klasskamrat vid namn Viktoria Larsson. Detta var en försynt, skum och tystlåten tjej som under första året i skolan inte gjorde mycket väsen av sig. Kommer ihåg att jag var förtjust i henne, hon var liksom lite "farlig". Då syftar jag inte på att hon hade ett fruktansvärt högerknä som hon två (2) gånger lyckades knäa mig med så att jag fick svälja för att kulorna skulle hamna på rätt plats igen. Ja, jag förtjänade det säkert...

Idag jobbar hon inom media med eget företag, samt gör modell inom tv. Tittar man sedan på vilka hon har som vänner i Facebook så känner man igen några stycken från media karusellen.

Med bland mina vänner på Facebook hittar man nu nya och gamla arbetskamrater samt gamla vänner från svunnen tid. Ska sätta mig någon kväll och göra mitt yttersta för att minnas alla vänner man haft, se om dom finns med på Facebook och addera dom till mina vänner.

Kanske man har vuxit ifrån varandra, men man har minnena från gymnasie tiden som man kan snacka om.

Hur mycket har jag ändrats sedan jag var 17 år?

1 kommentar:

annamaria sa...

Inte är jag på Facebook men finns här stället. Om jag nu skulle ansluta mig till detta också så skulle jag väl aldrig ta mig från datorn så det är den enkla anledningen till att jag låter bli. Men det vore kul....