onsdag, maj 21, 2008

Skönt med reklamfria kanaler

När jag såg reklamen för CanalDigital tidigare idag, där dom tydligt förmedlade budskapet av reklamfria barnkanaler så som Disney Playhouse började jag fundera på vad varför Disney vill marknadsföra sig som "reklamfria". Det står faktiskt också att dom är fria från onödigt våld, finns det nödvändigt våld???

Hela grejen är ju genial!

Dom marknadsför sig som reklamfria, när egentligen hela sändningarna är enbart reklam för deras egna karaktärer och program. Under hela sändningen så visas en logotyp från Disney i nedre vänstra hörnet.

Tror ni att barn vill ha filmer och figurer från Disney?
Är dom billiga?

En annan sak som förbryllar mig är denna företeelse som vi har på julafton i Sverige, med Kalle Ankas julafton. Borde det inte egentligen kallas "Walt Disneys årliga reklam kavalkad"? För under någon timma sitter i stort sätt varenda svensk som klistrad framför tv:n för att se Disney´s alla karaktärer på statlig reklamfri tv.
Misstolka mig inte nu och tro att jag vill se Bulgarisk dockteater istället. Jag vill bara att du ska tänka till lite...

Vad som dock är ännu konstigare är att varje år så får en eller flera NYA filmer som ska släppas inom kort (på antingen bio eller DVD) möjlighet att visa upp sig i den statliga televisionen. Undrar vad en sådan kampanj med den GRP (GroupRatingPoint - antal tittare i målgruppen) skulle kosta i TV4, TV3 eller Kanal5?

Ska vi gissa på: En shitload av pengar?

Kollade på en "Byggare Bob" leksak härom dagen, vet någon av er vad en sådan 10cm hög plast figur kostar? Hittade också dvd-filmer med samma karaktär och motsvarande prislapp. Köpte jag något av dem?

- Jajamensan, vem vill vara en dålig far?

Köpte dvd-filmerna, som jag nu kommer att få se tills mina ögon blöder. Men jag kan alla repliker i Pippi filmerna, så detta ska bli ett välkommet avbrott.

Inga kommentarer: