torsdag, maj 08, 2008

Jag ska bara...

En sak som slog mig idag är att Handels anställda råkar ofta ut för kunder som "ska bara" precis innan man ska stänga butiken.

Det finns även dom som kommer nästan samtidigt som man sätter nyckeln i låset, sätter foten i mellan dörrarna eller rusar förbi med orden:

-Vilken tur att jag hann...

Vadå hann?! Butiken stänger kl 19.00 och det är mer en regel än undantag att det kommer någon eftersläntrare som sticker in samtidigt som man ska stänga eller minuten innan.

På min arbetsplats ropas det ut av kassatjejen att vi stänger vid kvart i sju samt när vi stänger (ibland kan det bli ännu oftare om hon har bråttom hem ;).

När klockan har blivit 19.15 (15 minuter efter att vi har stängt) så finns det ibland kunder kvar i butiken, och vid förfrågan om dom önskar någon hjälp då vi har stängt får man ofta svaret:'

-Nej tack, jag tittar bara...

Vadå tittar bara?! Blir bra sugen på att ruska runt kunden och skrika i örat "MEN HERRE GUD MÄNNISKA VI HAR STÄNGT SEDAN 15 MINUTER, KÖP NÅGOT ELLER STICK!!!!". Istället så bockar man och säger, fint säg till om du önskar något så kommer jag...

Har faktiskt hänt att det har gått omkring kunder i butiken i hela 45 minuter efter vi har stängt och tittat på diverse prylar för att sedan gå förbi kassan utan att ens säga "hej"!

I vilken annan bransch skulle något sådant kunna ske? Tänk om jag kom in på kommun kontoret vid kl 15.59 (helst en fredag) och säga:

-Åh vilken tur att jag hann, tänkte bara kolla runt lite för att se vad ni har för några avdelningar här i kommunhuset!

Tror ni att dom skulle bli glada?

Inga kommentarer: