måndag, juli 28, 2008

Emil i Lönneberga, eller Simon i Växjö?

Måste börja med att säga att barn är underbara, och vad får dom allt ifrån?

Vi håller på med pott-träning för fullt här hemma, det är lite enklare på sommaren då man kan vara ute mycket. Det börjar fungera riktigt bra, han är såååå duktig Simon.

Men idag kom han på den sinnrika idén att dra pottans sittdyna över huvudet, hur han lyckades med detta konststycke är för mig en gåta.

Att han kom på idén att göra det förvånar mig det minsta, då han kan ha sina små "hyss" för sig.

Inga större saker, men sådant som får en människa att le.

Så plötsligt kom han springande med denna plast dyna runt halsen, den är gjord av hårdplast med en mjuk dyna.

..och den satt fast, och då menar jag FAST!

Vi försökte vicka loss den, sida till sida, front mot bak... den satt som om den skulle varit gjuten runt halsen på stackaren. Då både jag och min käraste försökte få loss "pottan" runt hans huvud/hals såg jag att paniken i hans ögon började stiga. Han började inse sitt dilemma. Han började gråta, och då menar jag GRÅTA...

Så vi avbröt allt, och pratade och skojade lite om andra saker. Där satt han på golvet med en "potta" runt halsen och försökte finna det roliga i det vi sa...

Strax innan vi tänkte ge upp och hämta plåtsaxen, för att klippa sönder plasten så att vi kunde få loss den. Så gjorde vi ett ytterligare försök.

Med gemensamma krafter tryckte jag och min käraste in var sitt av Simons öron under kanten och lyckades få av honom hans boja i form av en pott-ring. Trots missödet med pott-ringen visade han ingen rädsla för pottan efteråt.

Men han kommer nog att passa sig som ögat för att sticka huvudet i den en gång till...

Inga kommentarer: