lördag, juli 12, 2008

Inskränkta, trångsynta präster


"Låt barnen komma till mig och hindra dem inte. Ty Guds rike tillhör sådana." Så lyder Jesus ord...

Trots detta vill Svenska kyrkan i Växjö införa något slags "rökrum" i glas för barn. Dom vill glasa in det så kallade själakoret i domkyrkan, så att föräldrar kan sitta där med sina småttingar.

Tack och lov säger Länsstyrelsen nej till detta, inte pga att det är en inskränkt och korkad idé utan för att det anses förstöra den kulturhistoriska miljön.

Kyrkan har överklagat...


Känns som om dom någon gång får ge sig dom där prästerna! Är det inte kvinnliga präster som är fel så är det att homosexuella inte får gifta sig. Nu ger dom sig på barnen! Min erfarenhet av barn i kyrka är att dom brukar bli lugna av miljön, visst kan ett barn bli ledset men då brukar föräldern gå ut en runda i förmaket.

Idén rimmar dessutom dåligt med Svenska kyrkans barn verksamhet där dom försöker undervisa en kristen tro. I församlingshemmen är barnen välkomna, så länge dom inte kommer in i domkyrkan!

Mental anteckning till mig själv:
GÅ UR SVENSKA KYRKAN!

Hur många anledningar behöver jag till?
Dom är inskränkta, trångsynta, självupptagna. Allt verkar fungera bra så länge alla ställer sig på led, och håller med, tackar, ger gåvor och håller käften.

Hårda ord kanske, men fan vad jag är uppretad nu...
Kanske redigerar/raderar inlägget imorgon (kanske)!

Läs gärna fler inlägg jag gjort om Svenska kyrkan
- Igår var jag på konfirmation
- "Dopet" eller "0,98% av inkomsten resten av ditt liv!"

1 kommentar:

Anonym sa...

Jodå. Sådana människor inom kyrkan blir jag också trött på. Stolpskott. Kanske inte så konstigt att de yngsta bär filthatt och grå gabardinbyxor ;)