torsdag, mars 27, 2008

"Dopet" eller "0,98% av inkomsten resten av ditt liv!"


Idag kommer den lokala prästen hit för att diskutera dop med oss. Dopet för oss är en trevlig händelse där man får träffa vänner och bekanta. Givetvis är dopet en religös akt där gud tar emot barnen.

Mitt i detta var jag tvungen att fråga prästen en sak som jag har funderat på ett tag.

Låt mig presentera mitt budskap så här:

Som medlem i Motormännen får du:
- Stöder aktiva opinionsarbete för säkrare och miljövänligare liv på vägarna.

- Tillgång till tusentals förmåner och rabatter såväl i Sverige som i resten av världen.

- Kostnadsfritt juridisk, teknisk och reserelaterad rådgivning av våra experter.

- M Väghjälp – starthjälp och bärgning (endast 175 kr om året). Oavsett var du befinner dig kommer hjälp snabbt. Högst en timme ska det ta. Du får starthjälp, alternativt bogsering hem eller till närmaste verkstad.

Detta till en kostnad av 395:- per år (plus 175:- för M Väghjälp) dvs 570:-/år.

Som medlem i Svenska kyrkan får jag:

- Livets stora händelser, som ett löfte om Guds närvaro i allt som sker vill Svenska kyrkan vara närvarande i livets alla skiftningar. Nära i såväl vardagen som när vi samlas till att fira de stora livshögtiderna tillsammans: dop, konfirmation och vigsel.

- Solidaritet – för alla överallt. På en del orter finns soppkök för hemlösa, på andra ställen erbjuds aktiviteter för ensamma, gamla eller socialt utsatta människor.

- Barn och ungdomar. Det är en stor utmaning för Svenska kyrkan att sätta barnet i främsta rummet.

- Kultur, musik och körer. Svenska kyrkan är en av de största kulturinstitutionerna i samhället.

- Över hela Sverige finns närmare 3 400 kyrkobyggnader, kapell och bönhus som hör till Svenska kyrkan. Alla dessa byggnader ser olika ut. De allra flesta används för sitt ursprungssyfte – att vara ett gudstjänstrum.

- Olyckor, kriser och katastrofer. Svenska kyrkan samarbetar med samhällets övriga krisberedskap vid större olyckor. Erfarenheten att möta människor i sorg och kris är till stor nytta och den öppna kyrkan blir en stilla plats för tankar och en mötesplats för sörjande.

- En plats för eftertanke. Kanske känner du en längtan inom dig efter något mer än vardagen? En förhoppning om att det ska finnas en djupare mening i allt?
Svenska kyrkan vill ge rum för möten med Gud.

Detta till en kostnad av ca 4500:- per år.


När min far gick bort för ca 3 år sedan var det en jobbig tid för familjen. Hans bortgång kom snabbt och oväntat. Cancer gör så, kommer när man minst väntar den.

Min mor blev då ensam med huset på Öland, tillsammans med en massa projekt som min far satsat pengar på. Men utan hans brinnande intresse och innovatörskap var dom inte värda metallen som dom var gjorda av.

Mamma (tillsammans med oss söner) ombesörjde begravningen genom en begravningsbyrå (läs: blodsugare). Dom tog ca 6000:- för att transportera min far 2,5 mil (sjukhus-kyrka), ytterligare för sten, kista, utsmyckning, kistbärare.
Totalt ca 40.000:-.

Det är nu som vi kommer till det som jag retar mig på...

Borde det inte vara Svenska kyrkans skyldighet att begravningen av deras "medlem" ska ske på ett sätt som deras religon förespråkar?

Är det inte så att begravningsgudstjänsten (från Svenska kyrkans hemsida: "Begravningsgudstjänst - den handling genom vilken den döde överlämnas i Guds barmhärtighet och de anhöriga får ta avsked (har tidigare kallats jordfästning)" är en del av religonen och bör därför ombesörjas av kyrkan själva?

Under en livstid betalar man ca 100.000:- till Svenska kyrkan i kyrkoavgift.

Ja, för dom pengarna får jag en begravningsplats (vilket jag redan betalar för i begravningsavgift), använda kyrkan under begravningen samt nyttja församlingshemmet för fika mm.

För 100.000:- skulle jag kunna hyra Växjö tipshall, låta The Ark spela "It takes a fool to remain sane" på begravningen samt skicka min sambo till medelhavet där hon skulle kunna strö ut mig över vågorna.

Rätt, eller fel?

Prästens kommentar? Det är juh inte vi som tar betalt dom där 40.000:- det är juh begravningsbyrån... allt hos oss är gratis!

Mmmm just det...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

hahah.. sååå bra skrivet! det e därför man går ur svenska kyrkan!..varför prenumera på en tidning som man ändå inte läser?

kyrksyster sa...

Tja, vad gäller begravningen så är det riktigt att det mesta bekostas av begravningsavgiften som alla måste betala. Det medlemmar får utöver det är tillgång till kyrkan,uppvärmning och elektricitet, präst, kantor,vaktmästare, ljus,altarblommor... underhåll av kyrkan, försäkring av den...

Ska man betala det själv handlar det om många tusenlappar.
Det finns några församlingar som försökt att driva begravningsbyrå för att försöka få ner kostnaderna för dödsbon. Men det blir inte så mycket billigare och dessutom har det kritiserats för att man då ägnar sig åt ojust konkurrens.

Jag håller med dig om att det är dyrt att komma i jorden. Därför väljer idag många att göra allt mer av arbetet själva.

Skulle kyrkan bjuda på kostnaden till begravningsbyrån skulle man antingen få lägga ner allt eller mycket av det andra du räknar upp som kyrkans verksamhet, eller höja kyrkoavgiften kännbart.

Lagen tvingar kyrkan att underhålla kulturmärkta kyrkor. Det är också lag på att varje församling ska hålla en söndagsgudstjänst och att tillhandahålla kyrkliga handlingar d v s dop, vigsel, begravning.
Präst och musiker måste finnas.

Det är minimum, men det måste tas från medlemmarnas avgifter. Ju färre dom är desto mer får dom betala.

Ja, det är ju till sist en fråga om man vill få det till den punkten eller om man tycker att det är värt att betala lite för att bevara verksamheten?

Socker Conny sa...

Ja, jag ser nog hellre en höjning av avgiften än nuvarande lösning.

Likväl som kyrkan tillhandahåller dop, vigsel mm så bör dom väl även se till att "medlemmen" får den begravning han/hon förtjänar.

Förstår hur du tänker, håller bara inte med....

kyrksyster sa...

Eftersom du fått din deklaration och funderar över dina 4.500:- så fortsätter jag min propaganda(äsch, ta mig med en klackspark).

Men om kyrkan ska betala kista, svepning, minnestund och gravsten - så borde hon likaväl betala brudklänning, limousin och bröllopsmiddag... brudkrona brukar man få låna, men det är inte inne just nu...

Dopklänning lånar en del församlingar ut, men dopkaffet får man fixa själv...

Anonym sa...

Håller med dig, det var därför jag gick ur...
/Fjant
www.fjant.tk