tisdag, mars 18, 2008

Du vet som jag inte vet!

DN 18/3-08:
"Högsta domstolen ger regissörerna Vilgot Sjöman och Claes Eriksson rätt. Därmed har TV4 förlorat det uppmärksammade reklamavbrottsfallet i alla tre rättsinstanser."

"I tisdagsförmiddagens dom skriver HD att programbolaget inte hade rätt att avbryta regissörernas filmer för reklam, samt att "intrången har skett av oaktsamhet". TV4 döms att ersätta Claes Eriksson och Vilgot Sjömans dödsbo med drygt 150.000 kronor vardera.


Visst är det intressant?

Hela idén med gratis tv-kanaler som TV4 är väl att dom är reklamfinansierade? Dom köper in filmer som dom tror ska leda till ökat tittarantal så dom kan sälja reklam isamband med denna film. Det är väl ändå grunden i just reklamfinansierade kanaler, vare sig det gäller tv eller radio.

Är tämligen säker på att Claes Eriksson och frånlidna Vilgot Sjöman fick del av pengarna som TV4 betalade för att få visa filmen (Hajen som visste för mycket).

Själv retar jag mig på att man lägger in Nyheterna mitt i filmen, detta tycker jag är ett ofog som dom bör sluta med snarast! Nyheterna i sig själva har ett så pass högt tittarvärde att det drar egna tittare. Vet att det är en teknisk lösning för att få sända ytterligare mer reklam (enligt avtalet med Sveriges regering om sändningsrättigheter i marknätet).

Men att inte få sända reklam under en hel film (ca 2 timmar) måste alla förstå att det inte är lönsamt.

Så om denna dom mot TV4 gör att utbudet filmer kommer att minska i TV4 så tycker jag att vi alla ska tacka Claes Eriksson för detta. Claes som förövrigt sagt att filmer enbart skall visas på bio, och säljer sedan till kommersiella TV4 för sändning i marknätet.

Till Claes Eriksson vill jag bara säga en sak: Sell-out, var pengarna så lockande att du frångick dina principer?

Snacka om förtjänst, först sälja filmen med vetskapen att det är en reklamfinansierad tv-kanal för att sedan stämma dom när dom visade filmen med tv-reklam.

Det som är intressant är att EU tagit fram ett direktivet som ger kanalerna större frihet att själva avgöra när reklaminslag ska sändas.

Filmer, barn- och nyhetsprogram får dock högst avbrytas en gång varje halvtimme. Direktivet ska införas i EU-medlemsländerna senast december nästa år. Trots detta väljer Högsta domstolen att fälla TV4.

Vill du läsa hela artiklen? Klicka här

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lite faktakoll, Socker-Conny:

Nej, Vilgot Sjöman och Claes Eriksson fick inte del av pengarna som TV4 betalade för att visa. De pengarna går till distributören (två filmbolag). Hur du kan vara "tämligen säker" på det förstår jag inte -- kollat avtalen som skrevs mellan parterna? "Tämligen gissningsvis" torde vara vad du menar.

Knyt näven i fickan du så du inte kommer åt tangenbordet innan du har fakta korrekt.

För övrigt finns det många kommersiella kanaler som sänder filmer utan reklamavbrott (tänk bara på TV4 FIlm), så visst går det att htta affärsmodeller som funkar utan att lemlästa de verk man visar.

Socker Conny sa...

Alltid roligt med människor som tror dom vet bättre...

Om vi börjar med TV4 film, är det en markbunden kanal som är gratis? NÄ! Den ligger antingen i ett kanalutbud hos kabeltv-leverantören eller hos någon programleverantör som tar betalt (ger betalt till TV4) för utbudet.

Tala om för mig vilken kanal som sänds gratis i marknätet, för det var det jag skrev i inlägget. Om du läste det...

Fick Claes, Vilgot del av visningarna i TV?
JA, det kallas upphovsrätt.

Förövrigt finns det åskilliga artiklar att läsa för dig där Claes Eriksson hade svårt att finansiera filmen "Den enskilde medborgaren" just pga sin syn på reklam.

Sist men inte minst så håller jag med dig att det är tråkigt med "lemlästade" filmer, men det är något som jag får leva med om jag vill ha en gratis film på kvällen. Brukar passa på att sätta på lite kaffe mm under reklamen, eller zappa runt på andra kanaler (har faktiskt hela Boxers utbud så jag kan välja reklamfria kanaler om jag vill).

Men tråkigast av allt är väl ändå att TV4 lägger in nyheterna mitt i filmen, då detta är ett betydligt längre avbrott.