lördag, mars 01, 2008

Frukt är godis, eller?

Häromdagen så bestämde jag och min käraste för att ta ett snack med personalen på dagiset där vi lämnar vår son. Det har nämligen visat sig att dom har serverat både glass, popcorn och godis till barnen. Hemglass har varit på gården och spelat sin lilla truddelutt "didididi di di di" och bjudit på glasspinne till alla barn. Är detta en schysst marknadsföring? Karamellkungen har gett en godis påse till alla barnen med deras logga på påsen...

Är detta ok?

Vi försöker hålla godis i från vårt barn så länge som det bara är möjligt, vi tycker nämligen att det finns ingen anledning till att introducera detta allt för tidigt. När vi sa detta till dagispersonalen så förstod hon inte alls vad vi menade utan att ville påvisa att det minsann inte räckte med frukt för att få en festlig stämning vid tex födelsedagar. Så dom erbjöd sig att särbehandla min son så att han fick frukt istället för godis... Va fan!

Det slog inte henne att hela grejen är fel! VARFÖR introducera godis på dagis överhuvud taget? Hennes förklaring till detta var att flertalet barn minsann fick godis hemma. Följdfrågan från mig blev givetvis, måste dagiset göra som man gör hemma. Bör inte dagiset vara en förebild när det gäller ett sunt livsstil?

Är jag ensam att känna så här som förälder, och är elak mot min son som inte får godis vid 2 års ålder?

7 kommentarer:

Northtwig sa...

Jag anser att dagiset kunde ha kollat med föräldrarna innan dom gav barnen godis. Sen att dom erbjöd sig att särbehandla din son..det är ju fan bara för mycket. Dom tänker alltså medvetet låta honom bli utanför??
Nej, bort med godis på dagis! Dom flesta barn får alldeles för mycket sådant hemma. Jag håller med dig om att dagis borde vara en förebild för sunda kostvanor.

/Maria

http://northtwig.blogg.se

Socker Conny sa...

Föräldrarmöte på dagiset ska vara bokat...

Visade sig att det var fler som tyckte som jag vid en snabb runt ringning till föräldrarna. Vad som förvånade mig var att dom andra inte visste något om att godis har serverats!

Northtwig sa...

Ännu mer upprörande! Så med andra ord tog personalen bara för givet att barnen fick äta godis??
Fy vad nonchalant...
Jag hade blivit fullkomligt vansinnig...*grr*

http://northtwig.blogg.se

Stormstereo sa...

Du har rätt Johan. Till hundra procent. Marknaden ska inte komma och prångla sina varor på barn och icke tänkande dagisarbetare.

Utöver att du har rätt är det också intressant med din reaktion med tanke på var vi en gång jobbade och vad din huvudsakliga arbetsuppgift var. Do you follow me?

Socker Conny sa...

Om du tänker på media, så sänder TV4 inte barnreklam...

Marieiskogen sa...

Håller fullt och fast med dig i godisfrågan.
Varför ska barnen redan på dagis bli "sockerförgiftade"?
Tror lite att det är ett lätt sätt att "festa" lite extra på, = tyder på taskig fantasi...
Önskar att fler föräldrar ville/orkade/vågade protestera mot alla sötsaker, även i skolor och elevcafeterior...

Fredrik sa...

Jag håller med dig, men det jobbar flest kvinnor på dagis och vi vet ju alla att tjejer gillar godis och vi gillar hamburgare:) Men lycka till på föräldramötet, hoppas dom lyssnar på dig och dom andra.