tisdag, mars 25, 2008

Debatt på jobbet (Fartöverträdelseavgift)


Tog härom dagen upp på jobbet detta med att man vill döma ägare till fordon som har lånat ut bilen till en fortkörare.

Själv tycker jag att det är fullständigt orimligt att döma en oskyldig. Men enligt några av mina kollegor på jobbet så är det inte lika självklart.

Dom säger som argument att man inte ska låna ut bilen, och om man gör det så får man ta konsekvensen av det. Dom tycker även att man ska vara någon form av indrivare, då man själv ska ta betalt av personen som lånat bilen till att betala böterna. Vissa vill till och med ange sina vänner för polisen för att slippa böterna.

Jag kunde inte låta bli, utan drev det hela till sin spets.

Om jag går in till min granne och lånar en kopp socker, sätter den i bensintanken på närmsta polisbil. Ska grannen bli dömd för att han lånat ut koppen?

Om jag lånar ett paraply på jobbet och råkar gå förbi en bil och repa upp hela sidan på den, ska då jobbet dömas för skadan utförd av deras paraply? Om du är ute och kör bil på en 90 km/t väg, och det kommer en bil i hög fart bakom dig. Ska du bli dömd för att du underlättade hans oansvarliga färd genom att hålla in på vägrenen?

You get the drift?

Den som skall bli dömd är den som utför fortkörningen, inte den som äger fordonet.

Vill bara återigen tala om att jag är fullständigt emot fortkörning, anser dessutom att straffen/böterna inte är tillräckligt kännbara.

Polisen behöver dock mer resurser för att utföra ett korrekt arbete, inga nya tokiga lagar som dömer oskyldiga.

Rättspraxis har genom tiderna alltid varit att ingen skall bli oskyldigt dömd!

Förtsättning följer (ser med spänning framemot nästa arbetsdag)...

3 kommentarer:

Anonym sa...

jag e på din sida! mer debatt imorgon!! mohahhahahahaha / tjejen i knickers

Anonym sa...

btw.. vem utav oss e det som ligger ner på bilden? =)

Socker Conny sa...

Det är nog "Varulvschefen" som vilar ;)