tisdag, mars 25, 2008

Barnbidraget, inkomstrelaterat?


Komiskt att det är Moud Olofsson som kommer med förslaget när det nyligen framkom på Aftonbladet.se att hon lyfte ca 1.212.000 kronor om året som näringsminister samt 450.000 kronor i arvode från centerpartiet som partiledare.

Först måste jag säga att jag är emot all form av bidrag. Människor ska ges möjlighet att lösa detta på annat vis. Bidrag är av ondo.

MEN, å andra sidan när det gäller just barnbidrag så gynnar detta till viss del barnafödandet i landet. Det finns få bidrag som man kan säga tillför något till landet som just barnbidrag.

Själv är jag tvåbarnsfar och kan säga att utan barnbidraget så hade vissa månader känts jobbiga. Det är inte helt enkel ekvation att vara hemma med barn. Å ena sidan vill man vara hemma så länge som möjligt med sina barn, å andra sidan vill man ha en dräglig tillvaro som inte bara går ut på att "snåla".

Räknade för en tid sedan ut att min käraste som är hemma med mina söner har ca 40% av sin lön idag då vi plannerar/önskar att hon ska vara ledig ca 1,5 år.

Nä, du Moud nu får du nog allt tänka om...

Inga kommentarer: