söndag, mars 16, 2008

Psyksjuka brottslingar skall dömas till fängelse


Detta står på TV4 Nyheternas hemsida:
Om Psykiatriutredningens förslag till riksdagen blir verklighet kan det innebära en helt ny inställning till psykiskt sjuka brottslingar. Istället för att dömas till vård skall de enligt propositionen dömas till fängelse.

Det här kan bland annat innebära att psykiskt sjuka vålds- och sexualbrottslingar kan friges medan de fortfarande är sjuka.
Förslaget får mycket hård kritik från experter.

- Jag har jobbat ett helt liv med riskhantering som en integrerad del av vården, och jag är inte glad åt det här, säger Göran Fransson, rättspsykiater Sundsvall.


Jag vill gå ett steg längre...

Vård är det första som skall prioriteras, att fungera i ett normalt samhälle måste vara utgångspunkten. Alla gärningsmän där man konstaterar en mental ohälsa bör alltid få vård. Men det är först när man blivit friskförklarad som straffet som man dömdes till verkställs.

Det måste väl ändå vara så att man måste förstå konsekvensen av sitt handlande. Dvs den tidsbestämda domen skall inte börja gälla förrän man är vid sina sinnes fulla bruk.

Att dömas till vård anser jag inte är ett straff, det är en nödvändighet!

När det gäller Göran Fransson (rättspsykiater i Sundsvall) så måste jag säga att han och hans kollegor har gjort några tabbar genom åren. Brott gjorda av återfallsbrottslingar med våld till följd av psykisk ohälsa är ingen ovanlighet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

5 kommentarer:

annamaria sa...

Hej Johan! Först vill jag säga GRATTIS i efterskott. Jag tänkte allt på dig på skottdagen - hur vet jag att du fyller då???
Jag hittade dig nu via Klaus Peter blogg. Det var inte igår kan man säga.....Jag finns här:

www.annamariasmatblogg.blogspot.com

Minns du mig kanske?

Socker Conny sa...

Självklart kommer jag ihåg dig!
Min första riktiga kärlek ;)

Tittade in på din blogg och blev riktigt hungrig! Hur kommer det sig att du just valde mat?

Din pappa har jag träffat ett par gånger, faktiskt i simhallen om jag inte minns helt fel.

Får jag tipsa om en otroligt lättlagad och god efterrätt?

Chokladfondant (googla)

annamaria sa...

Vad gullig du är...lite generad....
Det där med maten - mitt stora intresse. Jag älskar att laga mat, läsa om mat, äta mat, planera mat ja det mesta. Min dröm om en egen kokbok fick till en början bli en matblogg. Just nu har jag lite dåligt med tid för bloggen tyvärr...är föräldraledig och jobbar med ett projekt inom psykiatrin samtidigt. Dessutom då 3barn....Du då? Det står familj - innefattar det barn också? Jag bor kvar i hemkommunen. Jag gick förresten förbi "ditt hus i Hovet" häromdagen. Jag hittade förresten ett recept på choklad och getost fondant/ganasch. Kanske får bli det i påsk.

Socker Conny sa...

Jodå, familj med 2 barn (Simon 2 år och Anton snart 3 mån).

En kul grej är faktiskt att vi fastnade för namnet Simon efter fotbollens "Simons Läger" i Hovet.

Bor i Villa i Växjö, jobbar på ledningsnivå på ett större företag i Växjö (vill inte berätta i bloggen var:).

Har tagit ett par turer runt Sverige innan jag kom tillbaka till Växjö. Kollade faktiskt på hus i Hovet (Lohmans hus ovanför FolketsHus).

Har hela tiden haft kontakt med Klaus, men då distansen är stor och vi båda har familjer brukar det bara bli lite kommentarer på bloggarna samt samtal när tid ges så man får vara lite effektiv.

Chokladfondanten som jag tyckte du skulle prova hittar du receptet på här.

Stormstereo sa...

Jag har ingen direkt kommentar till din blogg mer än att det som kallas "kriminalvård" mer och mer har kommit att bli "kriminalstraff". Vårdaspekten har fått stryka på foten då de evigt omtalade resurserna minskat. Efter avklarad strafftid får vi då en fri människa som troligen är ungefär som hon/han var innan straffet verkställdes. Ingen bra matematik.