tisdag, mars 11, 2008

Sexundervisning


För en tid sedan kommenterade jag ett inlägg i Blondinbellas blogg gällande Folkpartiets förslag att slopa rätten att ge intyg för muslimska flickor att slippa sexualkunskap pågrund av deras religon.

Följande gick att läsa på hennes blogg 2008-mar-06, 21:31

"Jag lärde mig massor om mens, sex. skydd, graviditet etc när jag hade sexualkunskap i 6:an. För tjejer då, som kanske inte kan prata lika öppet om det hemma. Hur ska dom då lära sig? Jag har hört tragiska historier där muslimska familjer skrämmer upp döttrarna genom att säga att de kan bli gravida genom att ens titta för länge på en kille. Vart någonstans ska tjejen lära sig att det är fel om inte på sexualkunskapen?"

Det har nu gått en tid sedan jag kommenterade hennes inlägg, och jag har funderat lite djupare än just den första ilskan över särbehandling.

Sexualundervisningen i grundskolan idag verkar vilja avdramatisera sexualitet. Det verkar dock inte handla om hur man gör barn, utan hur man gör för att man inte ska bli med barn.

På det viset avdramatiseras det sexuella och lockar undomar till en tidig sexuell debut. Detta gäller givetvis inte bara muslimska flickor utan alla ungdomar.

Nu menar jag inte att man ska sluta att utbilda unga människor i sexualundervisning, tvärt om. Vill bara påvisa att det inte är så svart eller vit som Blondinbellas blogg vill påstå. Människor utvecklas olika, och när det gäller sexualitet kan skillnaderna vara väldigt stora även mellan killar och tjejer.

En undersökning gjord av kondomtillverkaren Durex visar att snittåldern för samlagsdebut i 26 undersökta länder hamnar på 19,25 år. Enligt RFSU sker svenskens debut i snitt mellan 16 och 17 års ålder. Det skulle i så fall innebära att svenskarna debuterar tidigast i Europa. Något att fundera på...

Inga kommentarer: