söndag, mars 23, 2008

Föräldrar till mördare bör fängslas!


Visst är det så, har du uppfostrat en person så illa att han/hon blir mördare så bör även föräldren straffas... eller?

Har haft folk hemma hela dagen och satt på kvällen och slö surfade. När jag såg artiklen i DN om att låta bilägare böta oavsett vem som kört. Det var det dummaste jag har hört! Vad har hänt med rättsväsendet? Dömas för ett brott som man inte har begått?

Att kalla det "fartöverträdelseavgift" är löjligt, varför inte ge det sitt rätta namn; Angiverilag!

Då kanske man skulle kunna döma föräldrar till förbrytare då dom har uppfostrat kriminella som jag provocerade i början av inlägget. Givetvis faller det på sin orimlighet, så gör även att döma oskyldiga vid hastighetsöverträdelse.

Jag förstår problematiken med att folk kör för fort på svenska vägar, håller också med om att hastighetskamerorna längs vägarna har sina brister. Men att därifrån gå till att döma oskyldiga, tycker jag att steget är långt. Det som brister är att det inte finns tillräckligt med poliser idag, samt att påföljden av en fortkörning inte är tillräckligt kännbar. Ge polisen resurser och medel för att få stopp för dessa fartdårar som sätter människors liv på spel.

Polisen behöver resurser, inte nya tokiga lagar.

Inga kommentarer: