söndag, september 07, 2008

Vad är en bra arbetsplats?


Frågan har blivit aktuell på min arbetsplats, sedan varuhuschefen valt att sluta.

Att han valde att sluta har skapat ett vakuum som suger kraft från all personal, istället för att lägga fokus på att göra resultat spekuleras det om vad som kommer härnäst. Arbetsplatsen väntar på sin ledare, han ska komma den 1 november!

Alla tycks tro att denna ledare kommer att vara något av en liemannen, med utvecklas eller avvecklas som led ord. Stor del av personalen verkar söka sig där ifrån redan innan han har tillträtt.

Det enda vi fått reda på av kedjans ledning är vad han heter, allt annat tex vad han gjort tidigare, ålder, familj och var han bor har vi fått reda på via vår största konkurrent. Har faktiskt googlat på hans namn, och fått ett ansikte till namnet.

Är en bra arbetsplats en plats där man har roligt?


Jag tror inte riktigt på att om personalen har roligt så gör man ett bättre jobb, att man trivs på jobbet är dock en förutsättning.

På jobbet är man anställd för att utföra en tjänst, något arbetsgivaren ansåg att du kunde utföra då han valde att anställa dig. Kan du inte utföra den, kräv utbildning, ledning eller gå vidare!

Man kan inte kräva att personalen ska ha roligt på arbetsplatsen, men om dom bara är löneslavar och inte trivs eller har intresse för sitt jobb borde dom tacka den chef som ger dom sparken.

Jag vill påstå att nyckeln till framgång är “intresse”. Det tror jag är det viktigaste att ta fasta på. Man måste få personalen intresserad av sitt arbete, och sin arbetsinsats!

Varje människa är ansvarig för sin egen lycka.


Jag skulle aldrig jobba på ett ställe som jag inte trivdes på. Jag har svårt att förstå varför folk stannar på arbetsplatser dom inte vill vara på. Jag anser dock att jag arbetar för att få en kvalitativ fritid, att tjäna mitt uppehälle.

Jag tycker om mitt arbete, arbetsgivare och har ett brinnande intresse för att utveckla både mig själv och min avdelning.

Hoppas att den nya varuhuschefen blir den bästa chef jag haft...

Inga kommentarer: