torsdag, mars 26, 2009

Den enes död är den andres levebröd.

Då var det klart...

En av dom första jättarna att falla i elektronikbranschen är Pc City, dom lägger ner samtliga 8 butiker och närmare 230 anställda blir arbetslösa.

Vilken är näst på tur?

Det är inte alltid som det är roligt att ha rätt, vilket jag ofta har. Men vad var det jag sa om priserna på elektronik här på bloggen förra våren. Jodå, priserna går upp trots vad historiken om marknadspriser har sagt tidigare.

I en sund ekonomi med ett antal aktörer så borde minskad efterfrågan resultera i sänkta priser, likväl höjda priser vid hög efterfrågan.

Med den överetablering som råder i elektronikbranschen där det är fler aktörer än det finns marknad för kommer det att ske både nedläggningar och prishöjningar. Många av aktörerna idag är beroende av stora inköp, har man inte omsättning på dessa inköp måste man tjäna mer per såld enhet.

Om jag skulle ta en gissning om vilken kedja som kommer härnäst så skulle jag säga att OnOff ligger taskigt till.

OnOff har dom senare åren dragits med taskig ekonomi (även i goda tider) samt en väldigt otydlig företagsprofil. Det enda jag kommer att tänka på när jag försöker erinra mig en profil är att dom har något som heter "HELP". Detta ska innebära att kunden kan få hjälp med hemkörning och installation, samt att deras säljare ska vara utbildade på vad dom säljer.

Är inte detta något som man som kund bara förväntar sig av kedjan?
Är det verkligen något att framhäva???

Service är något som jag kräver som konsument, låga priser och stort utbud likaså.

2 kommentarer:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Jag skulle nog påstå att ElGiganten och SIBA ligger ännu risigare till. Låt oss se vem som får rätt ang. detta.
Vilka äger förresten PC City? Och vilka äger Elgiganten? ;-)

Socker Conny sa...

OnOff har sedan en längre tid sökt samarbetspartners, en given sådan skulle vara Siba. Siba har med sitt ägande i Resurs och NetOnNet en starkare grund att stå på.

Du har rätt i att Elgiganten hade samma ägare som PcCity, men att dom gjorde sig av med PcCity tyder enligt mig enbart på en stark ledning som inte vill pumpa in mer pengar i ett företag som inte genererar vinst eller verkar göra det på överskådlig framtid.

Nä, om vi ska ta upp en annan aktör så skulle det isåfall vara Expert som med sitt Norska ägande verkar ha svårt att vända sitt resultat.

Men precis som Elgiganten så har Expert en stark Norsk ägare i botten.