tisdag, mars 31, 2009

Farliga mobiler

Har i tidigare inlägg kommenterat att man inte skall göra sig bekymmer för framtiden, men en sak är säker: Dom kommer att skratta åt oss!

Kan ni tänka er, på 2000-talet gick dom om kring med mobiltelefonen mot huvudet!

För några år sedan hade jag ett jobb som resande säljare för TV4, vilket innebar långa dagar med mobiltelefonen vid örat. Det fanns tillfällen när jag på kvällen efter en arbetsdag var alldeles röd på kinden och örat.

Trodde först att det var en tillfällighet och bytte öra under en dag, men då såg jag att jag blev lika röd på andra sidan. Säkert mycket nyttigt!

Sedan dess har jag försökt att köpa "låg-strålande" mobiler och använder gärna headset. Ibland via tråd, andra via blåtand. Har inte hört (känt) något om att blåtand skulle vara speciellt farligt.

Har du någon gång funderat på hur mycket strålning som du utsätter dig för dagligen? Ta med dig en laptop ut på gatan och du har täckning nästan överallt! Det är trådlösa nätverk, DECT-telefoner, el-ledningar i gatan. Strålning från skärmar, tv-apparater larmbågar... ... listan kan bli oändlig!

Tro mig, människor i framtiden kommer att skratta åt oss!

Kommer någon av er ihåg när det var ofarligt att leka, eller ligga och sova i baksätet på bilen? Frågade min mamma för en tid sedan och hon skämdes... Vi visste inte bättre var kommentaren.

Om 10-15 år när min son frågar hur vi tänkte med mobiltelefonerna får jag svara:

Vi visste inte bättre...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej. Mobiltelefoner avger strålning i frekvenser under synligt ljus. Rent tekniskt så skulle ljuset från en glödlampa vara mycket farligare. Det är fysiskt omöjligt att mobiltelefonstrålning skulle orsaka cancer baserat på vad vi vet idag. Anledningen till att det finns gränsvärden är för att vara på den säkra sidan.

Orsaken till att du blev röd om kinden är antagligen för att mobiltelefoner är ofta mycket smutsiga och fulla med bakterier. Du fick helt enkelt en inflammation i epidermis. Prova att tvätta mobilen med t-sprit lite då och då.

Anonym sa...

Det var den dummaste kommentar jag läst! Snacka om att inte ta livet på allvar och inte våga se längre än näsan räcker.