söndag, juni 29, 2008

Arbetsmiljölagen AFS 2003:3

Arbetsmiljölagen AFS 2003:3 (arbete i explosionsfarlig miljö).

Vem visste att jag arbetade i sådan miljö?

Jodå, så är fallet! Jag arbetar i elektronik branschen med att sälja vitvaror till privatpersoner och företag. Till min hjälp har jag kollegor, varuhus, datorer samt fax.

Ja det är inte ofta som jag använder faxen men vissa leverantörer envisas med att skicka bekräftelse på ordar via just faxen. Så när faxen inte fungerar så får jag inga bekräftelser. Mycket irriterande....

I lördags noterade jag att faxens minne i stort sett var fullt pga att den inte tog emot papper?! Började med att felsöka om något papper satt fel, och försökte mata pappret manuellt. Utan resultat... Såg då att det låg massa skräp längst ner i facket.

Ropade på en kollega att ge mig rengörings burk med tryckluft som vi säljer till datorer. Blåste rent från allt damm, som bara flög runt på kontoret. Vände mig om för att hämta papper och började sätta in dom i faxen när den plötsligt...


EXPLODERADE!!!!

Jodå, den exploderade med sådant tryck att hela kontorets väggar (som är av glas) fladdrade till och papper flög! En eldslåga på närmare 1 meter svedde mina armar så att jag numera är hårlös på underarmarna. Flög närmare 2 meter bakåt av tryckvågen.

Därefter började den brinna, okontrollerat! Drog (läs: slet) ur kontakten och kastade ut faxen på framsidan för att inte brandlarmet skulle gå i varuhuset.

Den stora frågan var nu, hur kunde detta ske?
Vad får en fax att explodera?

Svaret lät inte vänta på sig, svaret kom från en god kund till mig som jobbar med ett JAS-projekt. Dom blästrar planen med vete korn...

Han berättade om "damm-explosioner" som kan ske om man får damm att röra på sig i ett slutet utrymme och tillför en gnista. KaaBooM!

Det innebär att faxar inte bara är förlegade, utan även livsfarliga!

Faxen har stått på jobbet i närmare 10 år och har troligen aldrig rengjorts (vem gör det?), full av cellulosa och damm. När jag blåste till med tryckluften rördes allt upp inuti och en gnista eller den varma valsen gjorde att det antändes!

Bör jag ha risktillägg på jobbet? Har jag rätt till ersättning för svedda hår, och framtida rädsla för faxar?

3 kommentarer:

asiL sa...

hmm, där ser man! Man lär sig något nytt varje dag! På mitt jobb är det oftast patienter som explodrar ((dock helt utan rökutveckling), ibland tror jag till och med att dom ska implodera.)
Men någon sorts ersättning borde du ju få för eventuell framtida rädsla för faxar. Det tycker jag allt!

varulven sa...

Matar man ren propan som är rent livsfarligt rätt in i en ansluten fax på 220 volt så är resultatet inte allt så konstigt som din historia vill förtälja. Inte fan sprutar jag tändvätska på majbrasan.

Socker Conny sa...

Nu tycker jag att vi håller oss till fakta...

Det var en damm-explosion, detta kan konstateras genom att det var en explosion, och inte en eld flamma som det borde ha blivit av propan....

Smällen kom dessutom 10-20 sekunder efter att jag sprutade med högtrycksflaskan (som drivs med lättflyktig propan). Jag blåste dessutom inte I faxen utan på faxen!

Skulle dessutom vilja flika in att jag sprutar tändvätska direkt på öppen eld om jag vill att det ska brinna lite mer ;)