söndag, juni 22, 2008

Framtiden skrattar åt oss

Har i tidigare inlägg kommenterat att man inte skall göra sig bekymmer för framtiden, men en sak är säker: Dom kommer att skratta åt oss!

Kan ni tänka er, på 2000-talet gick dom om kring med mobiltelefonen mot huvudet!

Mobiltillverkarna har länge lyckats trycka ner tester som visat att det är "ohälsosam" strålning som kommer från mobilen vid samtal. Men nu verkar det som om dom har fått lite av ett samvete då i dagens Aftonblad går att läsa:
"Larm: Barn under 12 ska inte prata i mobil".

Varför?

Om mobilens strålning inte är farlig, varför skulle det då vara det för barn? Nä, jag tror att detta uttalande om barn under 12 år kommer att skapa en hälsosam debatt om mobiltelefonens hälsorisker.

För några år sedan hade jag ett jobb som resande säljare för TV4, vilket innebar långa dagar med mobiltelefonen vid örat. Det fanns tillfällen när jag på kvällen efter en arbetsdag var alldeles röd på kinden och örat.

Trodde först att det var en tillfällighet och bytte öra under en dag, men då såg jag att jag blev lika röd på andra sidan. Säkert mycket nyttigt!

Sedan dess har jag försökt att köpa "låg-strålande" mobiler och använder gärna headset. Ibland via tråd, andra via blåtand. Har inte hört (känt) något om att blåtand skulle vara speciellt farligt.

Har du någon gång funderat på hur mycket strålning som du utsätter dig för dagligen? Ta med dig en laptop ut på gatan och du har täckning nästan överallt! Det är trådlösa nätverk, DECT-telefoner, el-ledningar i gatan. Strålning från skärmar, tv-apparater larmbågar... ... listan kan bli oändlig!

Tro mig, människor i framtiden kommer att skratta åt oss!

Kommer någon av er ihåg när det var ofarligt att leka, eller ligga och sova i baksätet på bilen? Frågade min mamma för en tid sedan och hon skämdes... Vi visste inte bättre var kommentaren.

Om 10-15 år när min son frågar hur vi tänkte med mobiltelefonerna får jag svara:

Vi visste inte bättre...

19 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du har helt rätt! Jag får ont i huvudet efter 20 minuters pratande! Jag försöker att skicka så mycket sms som möjligt. Har du tips på någon ny mobil med "lite" strålning?

Är det verkligen ingen strålning i blåtand? det känns inte heller riktigt bra...är handsfree det bästa tror du?

Usch man blir fan rädd när man läser sånt här, men det är som du säger i framtiden kommer dem skratta åt oss. Precis som förr i tiden när det visade sig att det var så fint att röka, så härligt och bla bla, nu skrattar ju vi åt dem gamla reklamerna! Tycker att de var duma i huvudet. Allt handlar om okunskap. Tack för ditt inlägg om detta. Man får sig en tankeställare! Mvh Hanna
hanna-ida-nilsson@hotmail.com

Anonym sa...

Håller med helt och hållet. Pratar i min mobil väldigt lite (<10 minuter i månaden). Om jag använder den så blir det mest SMS.

Näe, min långdistanskommunikation använder sig mest av e-mail eller IM tjänster så som MSN eller ICQ.

Skulle gärna bo i ett område som inte har 3G täckning pga den ökade strålningen, men det verkar ju vara en omöjlighet idag. Använder mig inte av trådlösa nätverk heller, då jag inte behöver det alls.

/Fredrik

Michael Karnerfors sa...

Javisst kommer framtiden att skratta åt oss.

- Asså, de där puckona på 2000-talet... gick och nojade som djävla höns över radiosändningar... de var banne mig som folket på medeltiden som trodde att man blev sjuk om någon tittade på en på fel sätt... det Onda Ögat.

Och samtidigt fortsatte de stollarna att röka(!)... eller så skickade de skickade ut barnen att leka i solen trots att båda dessa var bevisade att allvarligt öka risken för svårbotade cancersjukdomar, som lungcancer och malignt melanom!

Ja jisses... folk förr i tiden alltså...

Anonym sa...

Prova att gå omkring med en sko mot örat i en timme så får du se att örat blir alldeles varmt. Har skor då farlig strålning? Nej det handlar om reflekterad kroppsvärme. Samma sak med din huvudkudde.

När det gäller vetenskap så ska man skilja på vad man tror och vad man kan visa.

Energin i ett fulladdat mobilbatteri räcker t.ex. inte för mer än att höja temperaturen i ett ägg med en grad från rumstemperatur. Då är det också så att 99% inte strålar åt andra håll som det är med en mobilantenn, och inga värmeförluster i telefonen. Det är sån fysik de flesta lär sig i grundskolan men sedan verkar glömma bort.

Socker Conny sa...

Robert... tror du missade poängen!

Varför ska då inte barn under 12 år använda mobilen om det är ofarligt?

...och tro mig, jag kände skillnaden mellan att ligga på en kudde och hettan som kom av mobilen!

Robert, tror du att koncentrationsläger bara är ett påhitt?

Michael Karnerfors sa...

"Varför ska då inte barn under 12 år använda mobilen om det är ofarligt?"

Så om jag kallar mig "forskare" och säger åt dig "hoppa på ett ben", då gör du det därför att allt som "forskare" säger är sant?

I Sverige så har debatten mobiltelefoner/cancer helt dominerats av svenska mästarna på falska cancerlaqrm: Lennart Hardell och Kjell Hansson Mild. Speciellt Hardell har sedan 80-talet med hans meningslösa larm om hormoslyr fått alla sina "cancerlarm" totalt sågade i granskningen av andra forskare eftersom de använde den svagaste typen av metoder, som inte kan bevisa orsak-verkan samband. och dessutom emd för små datamängder. Till och med mannen som skapade modern epidemiologi (forskningsdiciplinen som detta handlar om) Sir Richard Doll dissade Hardells arbete totalt och sade att det kan helt enkelt inte kallas forskning.

Kollar man då lite nogrannare så visar det sig att Hardell tillhör de där före-1999 professorerna, de som inte kan sparkas från sin tjänst. Och det visar sig också att han har svårt att få anslag till sin professur. Cancerfonden exemplevis vägrar att ha något att göra med honom. Och Dn vägrar publicera hans artiklar längre varför han istället går till Aftonbladet som älskar sådan här skit och trycker vad som hest bara det ger rubriker.

Så frågan är istället: "varför säger just de här 'forskarna' detta" när så många andra sagt att vi hittar inga bevis för att mobiltelefoner är farliga? Granska. Tänk kritiskt. Hoppa inte som en hysterisk paniker bara för att Aftonbladet skriver dumheter.

Socker Conny sa...

Vad forskare säger är för mig egalt, det jag talar om är egen upplevt.

Menar du på fullaste allvar att forskare är något som vi inte ska tro/lita på...

Det måste isåfall vara upp till var och en vilken forskare som jag väljer att lita på, eller?

Michael Karnerfors sa...

Forskare är människor som alla andra. Även forskare kan göra fel; ha dåliga dagar; kan få för sig saker; har vinsintressen, personliga eller monetära; fuska. Så ja, det gäller att välja vilka man lyssnar på, men STOPP nu... det betyder inte att det är rätt att välja de som säger det man vill höra. Om amn tror att det står en fritt att välja och vraka och enbart ta de som säger det man vill höra, då annonserar man bara envishetens triumf över förnuftet... ens egen mentala ovighet och oförmåga att tänka kritiskt och att tänka om.

Det viktiga är inte att människa som säger det kallar sig "forskare". De har inte per automatik rätt för det. Att tro att korrektheten i ett uttalande kommer sig av titeln på den som säger det är ett välkänt gammalt tankfel som heter Appeal To Authority.

Det viktiga är vad personen säger och vilka skäl han/hon har att säga det. Och när det gäller akademisk forskning så är det ännu viktigare att kolla om uttalandet har granskats av andra och klarat den granskningen.

Vad gäller värme från mobiltelefoner... som redan har sagts: trycker du en plastklump mot kinden i en timme, självklart blir du varm. Dels värmer du själv den, och dels så finns det batteri i mobiltelefonen. Alla batterier som används genererar värme. Radiovågorna från mobilen kan inte värma din kind så att du kämmer det därför att effekten är på tok för låg.

Vidare: radiovågor från mobiltelefoner är exakt samma sak som ljus... elektromagnetiska vågor. Enda skillanden är att ljus har 10 000 gänger högre frekvens och därmed också 10 000 gånger mer energirikt per ljusstråle... energi som kan skada din DNA. Visst är det då lustigt att du nojar över din mobiltelefon men samtidigt går ut i solen utan att tänka på att den strålningen både är avsevärt mer energirik samt kommer i *väldigt* mycket större mängd. Jag menar, du oroar dig för att du säger att du känner dig "varm" om kinden efter en timme med mobiltelefon... men du blir varm på bara några sekunder när du går ut i solsken. Ändå är det mobiltelefonen med sina ofarliga radiovågor du nojar över medan solen - trots att fallen av malignt melanom ökar stadigt - går du med glädje ut och steker dig själv och barnen i. Konsekvent tänkande... eller missriktad noja?

Anonym sa...

jag hoppas ni även tänker att mobilen stgralar 1000ganger mer i ett rörligt fordon.
RING ALDRIG i tag,buss,bil och stang av mobilen nar du aker.

Socker Conny sa...

Puh... det var ett långt inlägg!

Vet du vad som är fantastiskt? Att detta är min blogg, den speglar mina reflektioner och åsikter. Spelar ingen roll om du skriver en uppsats i ämnet. Jag håller ändå inte med dig!

Vem säger att du har rätt?!

Föreslår att du gör en notering i din kalender för året 2010 om vilken åsikt du hade i ämnet. Hade du rätt, eller fel?

Hur många saker kan du inte finna i historien som efterföljande generation förkastat?!

Varför skulle inte mobilen kunna vara en av dessa? NÄ, just det... du anser att det är ofarligt!

Mycket av det som forskas om idag är inte ens i vaggan av resultaten. Det kallas utveckling!

Michael Karnerfors sa...

Så gärna så Conny... så väldigt gärna. Skillnaden mellan dig och mig är dock att det enda du har att stödja dig på är en envis kärlek för den världsbild du har och som du inte vill släppa taget om på grund av att det skulle såra din stolthet att erkänna att du faktiskt gått och nojat dig för något i onödan... att du har haft fel.

Jag å min sida har läst forkningsrapporterna det gäller, gått på djupet, kollat med andra forskare och jämfört... och låtit resultetaten tala snarare än att enbart välja det som passar mig.

Tiden kommer att visa vem som hade rätt. Men jag antar att efter ytterligare 2, 12, 52 eller 102 år så kommer du fortfarande att mumla "Jo men det kan vara så... så det så".

Michael Karnerfors sa...

Anonym: *suck*

Och dessa uppgifter har du... varifrån?

Attt man inte skall prata i mobiltelefon när man kör ahr inte med radiovågorna att göra. Det är enbart trams.

Socker Conny sa...

Även på LTH måste ni väl fått lära er att ifrågasätta...

Hur skulle det vara om alla tyckte som du? Skulle det ske några framsteg?

Nä, fritt fram för fritt tänkande! Våga ifrågasätta, utan att slås ner av någon viktigpetter.

Kan det vara så att du är så beläst i frågan att du inte ser skogen för alla träd?

Hur många blev inte förr i världen ifrågasatta och kallade inbillningssjuka; ojdå var det allergi?

Rökning har jag hört ska vara bra för dig; Nähä..

Att åka i baksätet på en bil är ofarligt: Nähä...

Asbest är utmärkt att använda i alla former: Nähä...

DDT är ofarligt: Nähä...

Säkerhetsbälte i buss känns onödigt: Nähä...

Osv osv...

Acceptera att det finns oliktänkande, det behöver inte alltid innebära att dom har fel.

Forskarna/folket är fortfarande oense om riskerna av användandet av mobilen. Acceptera detta...

Michael Karnerfors sa...

"Hur skulle det vara om alla tyckte som du? Skulle det ske några framsteg?"

Om alla gick och nojade sig åt varje framsteg som du gör, då skulle vi fortfarande bo i grottor.

Faktum kvarstår: efter 15 års mobilanvändning finns det inte en enda forskare på ett vetenskapligt sätt lyckats visa på någon som helst ökning av cancer. Det enda du har är din skräck för ordet "strlning" att på... precis som att all stråling vore det samma som radioaktivitet. Du vet att du saknar argument och fakta... så nu famnar du efter halmstrån.

Patetiskt... riktigt pateteiskt att se folk vara så otorligt rädda för att erkänna att de kanske tänkt fel... skräckslagna för att tänka om.

Socker Conny sa...

Jag ger upp...

Uppenbarligen har du svårt för att förstå andra människor. Synonymen för en teoretiker.

MEN du har rätt... jag har fel!

Jag har en felaktig inställning mot mobiltelefoner och dess strålning.

Från och med nu ska jag inte gå utanför dörren, då det är bekräftat att solstrålarna är farliga.

Jag ska skaffa 3G kort till min trådlösa laptop, så jag kan surfa utanför mitt trådlösa nätverk. DECT-telefonen placerar jag jämte huvudkudden i sängen så att jag verkligen kan höra när det ringer.

Jag ska dessutom köpa fler mobiltelefoner som jag kan ha i mössan när det är kallt, då dom ger en skön värme om man fryser. Skulle lika gärna ta en sko (då även den reflekterar kroppsvärme) på huvudet men det skulle se så konstigt ut.

Samt ser till att båda mina söner får var sin mobiltelefon i 2 års present då Michael säger att det är ofarligt. Kan lägga dom jämte deras sängar istället för en babywatch.

Känns skönt att ha fel, att slippa oroa sig för banala saker som strålning från mobilen.

Tack Michael för att du spred ljus över ämnet, då jag har famlat i mörkret allt för länge!

Det känns som sunt förnuft!

Dom som påstår att dom är el-allergiker är bara arbetsskygga Till alla er som påstår att ni känner av er mobiltelefon (strålning), får skaffa er uppmärksamhet på annat sätt

... Michael har talat!

100% ironi!

Michael Karnerfors sa...

Eftersom ironi är helt substanslöst så sade det sista inlägget...

...

...uhm... vänta, jag får leta lite...

Ja ha... ingeting, annat än att proklamera att det var 100% innehållsöst.

Socker Conny sa...

Michael, kliv ur sandlådan mamma ropar på dig...

Anonym sa...

Kul att du Socker Conny supportar "Tyskungen" som i ett blogginlägg på sin egen blogg raljerar över elöverkänsliga personer. Se inlägget om foliehatt.

Socker Conny sa...

Skiter väl i honom...
Detta är min blogg!

;)