söndag, oktober 05, 2008

Försmädningskassan


15.000.000:- miljoner, känn på den summan, femtonmiljonersvenskakronor!

Det är den summa som Försäkringskassan lägger på en tv-kampanj för att kommunicera ”Nu får man hjälp i tid” och ”Ingen ska hamna utanför”.

Den som någon gång har haft med Försäkringskassan att göra skulle nog uppskatta om dom pengarna lades på fler handläggare, kortare utbetalningstider, eller kanske humanare regler.

Försäkringskassans uppdrag är att administrera de försäkringar och förmåner som ingår i socialförsäkringslagen. Det vill säga att det är en statlig institution som är tillgänglig för alla som är berättigade till statlig ersättning. Totalt finns närmare femtio olika förmåner inom socialförsäkringen.

Bland de största är sjukpenning/aktivitetsersättning, föräldrapenning, tillfällig föräldrapenning, pension, bostadsbidrag och bostadstillägg.

Är det inte ett hån att lägga 15.000.000:- för att kommunicera "Ingen ska hamna utanför" när gränserna för ersättning har blivit ännu tuffare?

Dagligen går det att läsa om dessa stackars människor, sjuka, kanske förlorat ett barn som enligt nya regelverket inte är berättigade till ersättning.

Har någon missat att reglerna för sjukskrivning har blivit tuffare?? Känns det som en bra affär att lägga pengarna på marknadsföring av dem?

Ibland undrar man om man lever i ett land eller ett skämt?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Apropå Arne Anka. Här kommer en bättre:

http://politikbloggen.wordpress.com/2008/10/03/dagens-kvack-4-031008/

Anonym sa...

Riktigt bra skrivet!