söndag, februari 03, 2008

Ronja Rövardotter

Har precis sett filmen Ronja Rövardotter med familjen. Detta är en film som jag sett flertalet gånger som liten. Kommer faktiskt ihåg att jag nog allt var lite kär i denna där Ronja. Lite vild, men ändå så söt.... Kommer också ihåg när jag första gången fick höra att Ronja (Hanna Zetterberg som hon igentligen heter) vuxit upp och blivit riksdagsledamot för vänsterpartiet. Snacka om kalldusch.



När jag nu sitter här och skriver om en saga av Astrid Lindgren så kom jag på att den söta lilla gumman faktiskt skrivit brev till min mamma en gång i tiden. Morsan hade gjort en byst (staty) i lera som sedemera blev i brons av Astrid, och skickade en till henne för att höra om det var ok att sälja den i mindre skala. Hon svarade då med att skicka en då outgiven bok med ett personligt meddelande i pärmen. Där stod att läsa:

"Skickar en bok som ringa motprestation som tack för bysten...."

Hon var för underbar den gamla gumman!

Inga kommentarer: