fredag, februari 22, 2008

Våren är här, länge leve våren!


Igår gick det att läsa på Aftonbladet att våren är här, och det vill jag säga med besked. Utanför blåser det 31 sekundmeter och träden är böjda som pilbågar i vinden. Det som började som en halvkass dag med duggregn och snålblåst avslutades med stormvindar och horisontalt regn.

Idag gick det att läsa på Aftonbladet: "80 000 utan ström". "Tiotusentals strömlösa hushåll, översvämmade vägar, stopp i tågtrafiken och flera trafikskador. Årets värsta storm med orkanstyrka lamslog södra och västra Sverige på fredagskvällen. Räddningstjänsten har uppmanat folk att hålla sig inne".

På jobbet kunde jag höra vinden slita i taket på byggnaden där jag arbetar. Vissa stunder trodde jag att taket skulle flyga av (sådan tur hade jag dock inte). Framåt eftermiddagen kom det in en kund som sa att en guldknopp från en av våra flaggstänger hade lossnat och slängde i vinden på parkeringen. När jag kom ut kunde jag konstatera att två flaggor slitits loss från sina fästen, varav en hade dragit med knoppen.

Hittade en tillräckligt hög stege för att nå upp och skära ner knoppen så att den inte skulle skada någon där den slungades i vinden. Flaggorna är av sådan modell att det inte går att ta ner flaggorna utan nyckel då repet till flaggorna löper inuti flaggstången.

Först efter att jag skurit ner den slog det mig att jag haft riktig tur som inte själv blev träffad av den tunga metall klumpen som kastades runt som en hatt i blåsväder. Hade varit snyggt att fått en 3 kilos guldklump i nyllet, då skulle man kunna snackat om ”bling-bling” på framtanden.

Hann knappt komma in igen förrän en annan kund kom in och sa att en av flaggstängerna fallit över vägen utanför. När jag kom ut så hade redan ett par kunder hjälps åt att flytta den. Som tur var så blev varken personer eller bilar skadade. Kastade mig på luren för att ringa journumret till fastighetsägarna då det fanns stor risk för att fler skulle falla. Det verkade som om dom kopplat det vidare till något SOS-alarm nummer.

Efter en 15-20 minuter i telefonkö på SOS-alarm (!) fick jag beskedet att telefonisten skulle göra ett försök att nå jouren på Riksbyggen (fastighetsskötarna).

Efter ytterligare 20-30 minuter ringde en kille och sa att han var på väg. Men vi konstaterade snabbt att ingen hade nyckel för att ta ner flaggorna, och att försöka fälla ner dom i blåsten skulle vara förenat med livsfara. Det enda som kunde göras var att skruva åt bultarna i infästningen på varje flagga, samt hoppas att de står kvar imorgon när vi öppnar.

Sitter här hemma nu med en massa tända ljus ifall strömmen skulle gå, hos svärfar så gick strömmen troligen redan vid middagstid. Men fiffig som han är så har han skaffat ett diesel drivet aggregat som driver hela huset.

Fönstren jämte mig skakar i blåsten, länge leve våren!

Imorgon är det firmafest, får väl ta med kameran om det skulle inträffa några ”skandaler”.

1 kommentar:

Klaus-Peter Beiersdorf sa...

Nu har jag börjat blogga igen.

/klaus