tisdag, april 08, 2008

Bombhot vid Växjöflygplats avfärdat


När jag skulle stiga på flyget imorse så bestämde sig säkerhetsvakten att min tandkräm var en bomb och tog den genast åt sidan. Såg i hennes blick att hon tyckte det var pinsamt, men hon höll god min och hänvisade till informationskylten.

Vätskor, förutom i särskilda behållare med en volym på högst 100 milliliter eller motsvarande, som ligger i en genomskinlig, återförslutningsbar plastpåse vars kapacitet inte får överstiga en liter. Plastpåsens innehåll skall rymmas i påsen utan problem och påsen skall vara helt stängd. Vätskor omfattar gel, krämer, blandningar av vätskor och fasta ämnen samt innehåll i tryckbehållare, t.ex. tandkräm, hårgelé, drycker, soppor, safter, parfym, raklödder, aerosoler och annat med liknande konsistens.


Min tandkrämstub var på 150 milliliter, och ansågs därför som bombhot!

Tur att hotellet hade ett "dentalkit" som jag fick...
Trevligt att hotellet överraskade mig!

Inga kommentarer: