tisdag, april 08, 2008

Detta blir en lång dag!


Somnade inte förrän kl 00.20, och väcktes strax därefter av en son som troligen drömt något otäckt. Därefter hade han svårt att somna om och låg och pratade för sig själv.

Klockan 05.00 skrek klockan i mitt öra, och jag hade precis 40 minuter på mig att raka mig och göra mig i ordning inför dagens möte som är placerat i Stockholm.

Som vanligt så ska vi hålla mötet på Täby Park Hotel (läs: Bates Motel och se tidigare inlägg). Planet gick från Växjö runt halv sju och var till bredden full av slipsbeklädda damer och herrar. Konstigt det där egentligen att kvinnor har slips, vi har ju inte kjol precis.

Är det så att kvinnor försöker efterlikna män för att få mer acceptans som ”yrkeskvinnor”?

Det är en konstig dans som föregår innan ett plan lyfter, när alla ska placera handbagage på diverse kluriga ställen samtidigt som dom klär av sig ytterplaggen. En stilla undran är hur många blåtiror som uppkommit på detta sätt, när alla slänger med armarna för att kränga sig ur jackan.

Man ser direkt vilka som pendlar med detta flyg dagligen. Dom sitter oftast längst fram i planet (snabbast ut) och man känner lätt igen dom från trycksvärtan på näsan efter att ha läst Dagens Industri. Dagens Nyheter är troligen för oss vanliga ”dödliga” att läsa lite förstrött i för att verka världsvana.

När man väl är framme så blir jag lika förvånad varje gång att samtliga passagerare oavsett plats i planet reser sig upp så fort vi står stilla. Där står man sedan i närmare 3-5 minuter och verkar mycket stressad.

Tycker synd om en man mitt emot mig som nästan verkar ha ont i nacken när han står dubbelvikt längst in mot fönstret. Känner för att böja mig fram till honom och säga i klar stämma:

-”SÄTT DIG NER MÄNNISKA, DET GÅR INTE SNABBARE!

När man äntligen kommit av planet följer man strömmen mot entré hallen i terminal 4. Det är ett myller av människor. Alla är på väg någonstans, och bråttom har dom!

Själv sätter jag mig på Simple Coffee. Köper menyn ”FrukostDax” som består av latte, nypressad juice och en liten skinkfralla till det fullständigt överkomliga priset av 75:-.

Två minuter senare när jag druckit och ätit min frukost sätter jag mig ner för att reflektera över alla människor som rusar förbi mig där jag sitter. Ser kepsar, påsar, väskor och prylar från olika spännande delar av världen: Thailand, England, Österrike och Visby.

Om ca 45 minuter (09:15) så kommer taxin som ska ta mig och mina kollegor till Bates Motel (även kallad Täby Park Hotel).

Hade tänkt att slö surfa lite på fiket, men blev varse att det kostar 40:- per halvtimma. Om jag ska betala ett sådant pris så sätter jag nog datorn på att ladda ner någon riktigt jädra stor file samtidigt som jag surfar. Man är väl smålänning!

Nja, jag är nog ändå så mycket snålänning att jag väntar tills jag kommer till hotellrummet för att lägga upp inlägget ;)

Inga kommentarer: