torsdag, april 24, 2008

Ninni Schulmans utmaning

Det verkar som om Ninni Schulman har skickat ut en enkät (utmaning) med 24 frågor till bloggare runt om i Sverige. Konstigt nog verkar den ursprungligen komma från Metro-bloggen.

Jag fick i varje fall utmaningen att svara på dessa av Beiersdorf-bloggen. Då detta verkar vara en kul grej svarar jag glatt på frågorna och skickar utmaningen vidare till 5 bloggare som jag önskar ska svara på samma frågor.

Här kommer svaren på frågorna av "Kungen av landet Lagom":

1. Hur länge har du bloggat?
Jag har bloggat sedan den 24 januari, 2008.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Hade inte någon direkt åsikt om bloggare, då dom var för mig var en mer eller mindre anonym massa. Blogg var något som jag trodde att ”kändisar” höll på med för att hålla kontakt med sina fans.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Måste säga att det var ”Stalker-bloggen” av Klaus-Peter Beiersdorf (fd Tyskungen). Fick adressen via sms av Klaus, det var efter att han blivit intervjuad av Växjös lokala tidning Smålandsposten.

Började sedan läsa hans nya blogg som då hette Tyskungen. Då jag känner Klaus sedan han var liten så vet jag att han kan vara en riktigt sjuk jävel utan spärrar. Det visade han tydligt i vissa inlägg. Det första han gjorde efter att jag börjat läsa hans blogg var att lägga ut en bild på mig med uppmaning till alla hans besökare att skicka ett sms till mig om att det är ”Ok, att ha en liten snopp”….

Förutom Tyskungen har jag även följt Henrik Schyffet´s blogg. Mycket pågrund av att jag alltid har tyckt om Henriks sinne för humor. Han är en mycket begåvad man!

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Det fanns mer att önska. Det tar ofta en tid att finna sin skriv- och berättarstil.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?

Läser nog 4-5 bloggar dagligen, dessa finner ni här till höger.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Skulle nog säga att det är 100% dagboksbloggar. Har ännu inte funnit någon Modeblogg som jag tycker är värd att läsa. Kan ibland komma in på politikerbloggar av misstag, och skyndsamt klickar jag mig vidare.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?

Henrik Fexeus, mycket begåvad (och farlig) då han är "tankeläsare".

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?

Måste nog säga Beiersdorf-bloggen, inte för att jag är beredd att gå så långt som Klaus gör för sina läsare. Men jag uppskattar humorn i det han skriver. Allt är dock inte bara trams utan ibland skriver han guldkorn, så som historien om sin far.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

Min käraste tycker nog att jag lägger lite för mycket tid på bloggen, men förstår att jag tycker det är roligt. Har blivit lite av en hobby för mig. Mina vänner verkar tycka att det är roligt att få en ”snabbuppdatering” av vad som händer i vår familj.

Tyvärr har man nog blivit lite dålig på att höra av sig till vänner, inte för att man inte uppskattar dom utan för att tiden inte ges. Man har fullt upp med familj, arbete och villa. Tyvärr är detta nog en dålig ursäkt. Tid är inte något man får, utan något man tar!

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

Hoppas det, men då jag skriver under ett alias (SockerConny) så släpper jag ibland loss på ett sett som jag i vanliga fall inte hade gjort. Men åsikterna är mina!

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Gränsen för hur privat jag är i bloggen är ganska flytande. Vissa dagar kan jag vara väldigt öppen och privat, nästa dag kan jag känna att jag vill ha lite mer distans.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?

I mitt arbete har jag tillgång till sekretess belagda uppgifter som skulle kunna skada företaget om dom kom ut, dessa skulle jag aldrig blogga om. Skulle heller inte kunna hänga ut vänner för saker som dom har gjort, som skulle kunna skada dom idag.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?

Har funderat på detta, men jag måste nog säga att jag bloggar nog mest för min egen skull. Givetvis älskar jag att kolla antalet besökare på bloggen, och uppskattar mina läsare!

Men det finns tillfällen då jag känt en tillfredställelse av att få 300-500 besökare på en dag från ett inlägg i debatten på Aftonbladet, så någon form av bekräftelse söker jag kanske.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

Detta beror på vilken blogg man läser, en del kan vara väldigt fakta inriktade medan andra kan vara mycket privata. Tror att man kan lära känna en person ganska bra genom bloggen, om man följer den över tiden.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Inte med någon som jag inte känt sedan tidigare.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

Ja, det tror jag. Har hört historier om bloggare som lägger så mycket tid på sin blogg att familj och vänner blir lidande. Då har det gått för långt! Allt är bra så länge som det utförs ”lagom”.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?

Nja, vissa kommentarer kan vara lite bitska men det är något som jag skakar av mig ganska lätt. Dom som har skrivit om mig på sina bloggar har faktiskt varit riktigt snälla :) Det enda inlägg som jag tyckt varit elakt är Klaus-Peters inlägg på sin blogg med mitt mobilnummer och uppmaningen att skicka sms till mig som jag berättat om tidigare.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

Nej, inte ännu.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Det stjäl tid som jag borde lägga på att renovera huset där vi bor.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Inte helt enkel fråga, men jag hoppas att jag gör det och att jag blivit en bättre skribent. Vore kul att blogga för någon tidning.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

Nej, jag tror inte att det kommer att påverka vår kultur. Men någon gång i framtiden kommer någon att skratta åt vårt sätt att kommunicera. Bloggare har annars en jargong som kan vara elak.

Det är lätt att vara elak när man inte behöver stå framför den som man skriver om. Ta tex Alex Schulman´s bloggande (hoppas att inte Ninni blir arg på mig för att jag skriver om en släkting till henne) som gjort sig känd just genom att vara elak, det är inget svårt att vara elak. Det som är svårt är att vara ärlig!

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Det har blivit en viktig ventil för mig. Att kanalisera, skriva ner känslor och erfarenheter för läsarna är lite grann av gratis terapi.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

Att det finns människor i liknande livssituationer, och att dom genom att dela med sig av sina erfarenheter kan hjälpa andra.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Henrik Fexeus, David Batra, Godiva, AnnaMaria, Johan Rheborg

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det är förvisso intressant att läsa dina svar på utmaningen och kanske har jag ett uppmärksamhetsspann som en tre-åring, men vid fråga 10 tappade jag ändå intresset, fullständigt! Mitt råd till dig och alla andra bloggare är att fortsätta hålla inläggen korta och underhållande. En regel för skribenter i andra sammanhang brukar vara att det som inte kan berättas på "en" (räkneordet) A4-sida, bör inte berättas alls. Det måste finnas någon motsvarande regel för bloggande. Bortsett från detta, "keep it coming".

Socker Conny sa...

Håller med om att 24 frågor är väldigt mycket. Ger inte mycket spelrum att göra det intressant "hela vägen".

Frågorna är dock bra tycker jag och ger svar som är svåra att finna hos bloggare om man inte följt dom sedan typ 2006.

Hoppas att du inte är någon av dom 5 som jag skickade "utmaningen" vidare till då jag väldigt gärna skulle vilja veta dessa saker om dig.

annamaria sa...

Oj oj vad du är flitig! Som sagt det där med tid är något jag har väldigt lite av också. Men jag ska försöka - kan dock inte lova lika utförliga svar som du skrivit. Återkommer....

annamaria sa...

Nu har du svar....trevlig helg!