torsdag, april 17, 2008

Min resa till Norge


Steg upp som vanligt när man ska flyga till Arlanda, flygtaxin hämtade mig runt tjugo i sex.

Resan började med att vi skulle ta oss till VXO airport som flygplatsen i Växjö kallar sig för att vara lite "international". Väl där så stod jag ganska länge i kö och funderade på varför dom inte öppnade gaten? Borde vara dax att gå ombord nu...

Då såg jag det! På biljetten som jag hade i min hand såg jag att flyget var flyttat till 09.45. Det visade sig att planet som skulle lyfta från VXO hade motorfel och kunde inte lyfta. PANIK!

Gick till informationen, där personalen var vänlig nog att bekräfta att jag skulle komma försent till anslutningsplatet på Arlanda som skulle ta mig till Oslo. Vad gör jag nu? Fick en "förlåt oss för att vi är dumma" presentkort på 100:- som man kan nyttja på SAS flygplatser inom 24 timmar.

Gick till Cafeterian för att äta lite frukost, denna bestod av samma skit som dom serverar på planet. Du vet den där lilla lådan med dom små prylarna. Tänkte ta mitt presentkort till en kopp kaffe för 10:- när tjejen på cafet kastade på mig massor med prylar. Plötsligt stod jag där med en kopp kaffe, 2 kexchoklad, 3 chokladbollar, 2 chipspåsar, när hon skulle kasta på mig en deckare också så sa jag stopp.

Snacka om enkel försäljning och att utnyttja systemet, som enda cafeteria/restaurang på Växjö flygplats lyckades dom nog på loppet av några minuter sälja för minst 5000-6000 kronor. Tänkt dig 50-60 smålänningar som fått 100:- i presentkort där man inte får pengar tillbaka om man inte nyttjar hela beloppet. Det var komiskt att se!

Där satt jag med fickorna fulla av snask, en kopp kaffe och tråkig flygplansfrukost.

Funderade över mina alternativ:

1: Tar flyget, och kommer till Oslo runt 14.30 (missar nästan hela första dagen)
2: Åker direkt till jobbet och arbetar som vanligt.
3: Letar efter alternativa lösningar tex hyrbil.

Kastade mig på telefonen och fick tag på både OK/Q8 som hade en S40 för 1900:-(fria mil tack och lov) och Eurocar som hade en 9-5 Kombi (med gps) för samma pengar. Svårt val...NOT!

Klockan 07.30 sitter jag i bilen med gps:en inställd på närmsta vägen. Körde mot Jönköping, vidare mot Trollhättan. Konstig väg tyckte jag, men litade på gps:en. Vägarna blev mindre och mindre, plötsligt var vägen så liten att det var svårt att möta andra bilar! Då kollade vi på gps:en och noterade att den var inställd på "Snabbaste vägen" samt "Undvik vägar med avgift".

Vi var långt i från vad europavägar heter! Det var ibland så snäva kurvor att man fick sakta ner och växla till 2:ans växel för att reda ut det hela.

Men gps:en tog oss direkt till hotellet, trots att den tog omvägen över bergen för att vi skulle slippa den kostsamma avgiftern på: 40:-

Väl där så var mässan, och leverantörsmöten mycket bra!

När jag skulle köra hem så ställde jag in gps:en på snabbaste vägen, det innebar att man kör över Oslo ner mot Göteborg.

När jag passerade Liseberg bestämde jag mig för att ta genvägen över Halmstad. Detta för att få så mycket viltstängsel som möjligt, tidsförlusten är minimal.

Hemma kl 00.20, tror att jag sov innan jag hann lägga huvudet på kudden.

Inga kommentarer: